Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Travaux et publications
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Travaux et publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/24896

L’acceptabilité éthique de l’apprentissage en famille au sein des communautés juives haredies au Québec : une étude de cas

Article [Version of Record]
Thumbnail
RFP205_05_dossier_brabant_caneva.pdf (668.9Kb)
Is part of
Revue française de pédagogie ; no. 205, pp. 81-94.
Publisher(s)
E.N.S. Editions
2018
Author(s)
Brabant, Christine
Caneva, Christiane
Affiliation
  • Université de Montréal. Faculté des sciences de l'éducation
Keywords
  • Éducation par la famille
  • Politique en matière d’éducation
  • Judaïsme
  • Gouvernance
  • Éducation à domicile
  • Droit à l’éducation
  • Family education
  • Education policy
  • Judaism
  • Governance
  • Home education
  • Right to education
Abstract(s)
Cet article présente l’étude d’un cas particulier du phénomène de l’apprentissage en famille : celui de communautés religieuses juives orthodoxes du Québec (Canada), les Haredim, ayant récemment opté pour cette forme d’éducation dans le cadre d’une entente avec le Procureur général du Québec. Cette étude de cas s’inscrit dans le champ de la gouvernance de l’éducation et son analyse sera réalisée dans une perspective d’éthique appliquée. Elle vise à apprécier les forces et les faiblesses de cette décision à l’aune de critères d’évaluation éthique tirés d’un cadre de référence pertinent au problème. À partir de cette analyse, il appert que cette pratique éducative pourrait rejoindre l’objectif d’assurer aux enfants l’accès à une éducation de base plus acceptable, tout en protégeant leur droit à une éducation adaptée à leur culture et à leur communauté.
 
‪This article presents the study of a specific case within the phenomenon of home education: that of Jewish orthodox religious communities in Quebec (Canada), the Haredim, who recently opted for this form of education as part of an agreement with the Attorney General of Quebec. This case study fits into the field of education governance and its analysis is conducted from an applied ethics perspective. It aims to assess the strengths and weaknesses of this decision against ethical evaluation criteria derived from a reference framework relevant to the problem. On the basis of this analysis, it appears that this educational practice could meet the objective of ensuring that children have access to a more acceptable basic education, while protecting their right to an education that is adapted to their culture and community.‪
Other location(s)
https://doi.org/10.4000/rfp.8646
Collections
  • Faculté des sciences de l'éducation – Travaux et publications [99]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS