Le savoir-faire enseignant sur l’évaluation formative informelle
dc.contributor.author | Morrissette, Joëlle | |
dc.contributor.author | Compaoré, Grégoire | |
dc.date.accessioned | 2019-05-31T17:38:06Z | |
dc.date.available | NO_RESTRICTION | fr |
dc.date.available | 2019-05-31T17:38:06Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1866/22108 | |
dc.subject | Évaluation formative informelle | fr |
dc.subject | Perspective interactionniste | fr |
dc.subject | Dispositif collaboratif | fr |
dc.subject | Coanalyse du faire | fr |
dc.subject | Formalisation des savoirs professionnels | fr |
dc.title | Le savoir-faire enseignant sur l’évaluation formative informelle | fr |
dc.type | Article | fr |
dc.contributor.affiliation | Université de Montréal. Faculté des sciences de l'éducation | fr |
dc.identifier.doi | 10.18162/fp.2012.22 | |
dcterms.abstract | Dans cette contribution, nous ferons valoir l’intérêt d’un dispositif collaboratif qui intègre le point de vue de praticiennes à la construction de savoirs professionnels sur la pratique de l’évaluation formative informelle, c’est-à-dire non instrumentée. Nous illustrerons notre propos en nous appuyant sur une co-analyse de pratiques menée avec 10enseignantes du primaire (FQRSC 2010-2013). Nous montrerons que le dispositif a permis de clarifer certains enjeux de la pratique de l’évaluation formative et sa conception, de rendre discursive certaines démarches types interactives, ainsi que d’identifer des contraintes pour l’action de soutien aux apprentissages visée par l’évaluation formative. | fr |
dcterms.abstract | This article proposes a collaborative process that incorporates the practitioner’s perspective in the construction of professional know-how for informal assessments, i.e., non-instrumented assessments. We illustrate our proposal with a co-analysis of the practices of 10 elementary school teachers (FQRSC 2010–2013). We show that this process enables clarifying certain practice issues in the design and use of formative assessment, supports the rationality of certain interactive approaches, and helps identify certain shortcomings of formative assessment as a learning support. | fr |
dcterms.isPartOf | urn:ISSN:1708-7570 | fr |
dcterms.language | fra | fr |
UdeM.ReferenceFournieParDeposant | Morrissette, J. & Compaoré, G. (2013). Le savoir-faire enseignant sur l’évaluation formative informelle. Formation et profession : revue scientifique internationale en éducation, 20(3), 54-64. [En ligne] http://formation-profession.com/files/numeros/3/v20_n03_22.pdf | fr |
UdeM.VersionRioxx | Version publiée / Version of Record | fr |
oaire.citationTitle | Formation et profession | |
oaire.citationVolume | 20 | |
oaire.citationIssue | 3 | |
oaire.citationStartPage | 26 | |
oaire.citationEndPage | 35 |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.