Show item record

L’évaluation développementale et cognitive de l’enfant d’âge préscolaire en clinique psychiatrique

dc.contributor.authorBéliveau, Marie-Julie
dc.contributor.authorSmolla, Nicole
dc.contributor.authorBreault, Chantale
dc.contributor.authorLévesque, Alain
dc.date.accessioned2018-10-17T18:16:08Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-10-17T18:16:08Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21018
dc.publisherUniversité du Québec à Trois-Rivières. Département de psychologiefr
dc.subjectDéveloppementfr
dc.subjectEnfants d’âge préscolairefr
dc.subjectOutils d’évaluationfr
dc.subjectPsychiatrie factuellefr
dc.subjectPratique cliniquefr
dc.subjectMultidisciplinairefr
dc.subjectDevelopmentfr
dc.subjectPreschool age childrenfr
dc.subjectAssessment toolsfr
dc.subjectEvidence-based psychiatryfr
dc.subjectClinical practicefr
dc.subjectMultidisciplinaryfr
dc.titleL’évaluation développementale et cognitive de l’enfant d’âge préscolaire en clinique psychiatriquefr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de psychologiefr
dcterms.abstractUne recension a permis de constituer un répertoire de 181 mesures (en anglais ou en français) d’évaluation du développement général, cognitif, langagier et des fonctions sensorimotrices des enfants d’âge préscolaires. Selon les réponses de 26 experts consultés, seulement 66,8 % de ces mesures sont connues; 38,7 % furent recommandées par 2 répondants ou plus et 6,7 par 10 ou plus. La majorité des instruments populaires sont en anglais et certains sont désuets ou peu validés. Un plus grand intérêt envers ce type d’évaluation est nécessaire pour favoriser une pratique évaluative auprès des jeunes enfants basée sur les données probantes et tenant compte des réalités locales.fr
dcterms.abstractAll available French or English measures designed to assess preschool age children’s general, cognitive, language and sensorimotor development where identified. Experts (n=26) where then asked to review the 181 measures documented. Results revealed that 66.8 % of the tools where known, 38.7 % were recommended by two or more experts and 6.7 % by 10 experts or more. The majority of the more popular measures were in English and some had very little or outdated validation. An increased interest toward evidence-based assessment taking local aspects into account is necessary to improve clinical practice with young children.fr
dcterms.alternativePreschool developmental and cognitive assessment tools in a psychiatric settingfr
dcterms.languagefrafr
UdeM.ReferenceFournieParDeposantBéliveau, M.-J., Smolla, N., Breault, C et Lévesque, A. (2014). L’évaluation développementale et cognitive de l’enfant d’âge préscolaire en clinique psychiatrique. Revue québécoise de psychologie, vol. 35(1), 65-108.fr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Recordfr
oaire.citationTitleRevue québécoise de psychologie
oaire.citationVolume35
oaire.citationIssue1
oaire.citationStartPage65
oaire.citationEndPage108


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.