Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/4445

Étude du lien entre la qualité des pratiques parentales et la qualité des relations d’amitié des enfants selon la méthode des différences entre jumeaux monozygotes

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Laplante_Valerie_2010_memoire.pdf (318.7Kb)
2010-09 (degree granted: 2010-11-04)
Author(s)
Laplante, Valérie
Advisor(s)
Vitaro, Frank
Level
Master's
Discipline
Psychoéducation
Keywords
  • Méthode des différences entre jumeaux monozygotes
  • Pratiques parentales positives
  • Pratiques parentales réactives et hostiles
  • Mère
  • Qualité de la relation d'amitié
  • Monozygote twin differences method
  • Positives parental practices
  • Hostile and reactive behaviours
  • Mother
  • Friendship's quality
  • Psychology - Developmental / Psychologie du développement (UMI : 0620)
Abstract(s)
L’étude utilise la méthode des différences entre jumeaux monozygotes pour analyser le lien entre les pratiques parentales positives ou hostiles-réactives de la mère à 29 mois et la qualité des relations d’amitié des enfants à 6 ans, tout en contrôlant une série de facteurs confondants tels le sexe, le revenu familial, le tempérament et le poids à la naissance. Un effet modérateur du sexe est aussi testé. La méthodologie nouvelle et particulière de cette recherche permet de contrôler de possibles corrélations gènes-environnement. Les résultats ne concordent pas tous avec les hypothèses et démontrent que 1) le jumeau ayant reçu le plus de pratiques parentales positives de la mère est celui dont l’ami évalue le plus négativement sa relation d’amitié à 6 ans et 2) le jumeau ayant reçu le plus de pratiques parentales hostiles-réactives de la mère est celui dont l’ami évalue le moins positivement sa relation d’amitié à la maternelle. Différentes pistes d’explications sont proposées pour comprendre les résultats et pour guider les études futures.
 
This study used the monozygote twin differences method to analyze the links between positive or hostile maternal practices by the mother at 29 months and children’s friendship quality at 6 years of age. This new methodology can control for any possible genes-environment correlations. We also controlled for temperament, weight at birth, gender and socioeconomic status and we tested whether gender moderated the link between variables. Results are unexpected: 1) the twin who received the most positive maternal practices had the friend who evaluated the most negatively their friendship, 2) the twin who received the most hostile practices from his mother had the friend who evaluated the less positively their friendship. We propose different explanations to understand the results and we make suggestions for future studies.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16669]
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation - Thèses et mémoires [159]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS