Show item record

La grammaire et le numérique : des premiers pas hésitants

dc.contributor.authorBoyer, Priscilla
dc.contributor.authorLebrun, Monique
dc.contributor.authorRoy, Normand
dc.date.accessioned2022-11-07T13:06:38Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-11-07T13:06:38Z
dc.date.issued2017-11-01
dc.identifier.urihttp://journals.openedition.org/lidil/4747
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/27063
dc.publisherUGA Éditions/Université Grenoble Alpesfr
dc.subjectManuel numériquefr
dc.subjectGrammairefr
dc.subjectPhrasefr
dc.subjectConjugaisonfr
dc.subjectAccordsfr
dc.subjectDigital textbookfr
dc.subjectGrammarfr
dc.subjectSentencefr
dc.subjectConjugationfr
dc.subjectAgreementfr
dc.titleLa grammaire et le numérique : des premiers pas hésitantsfr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des sciences de l'éducationfr
dc.identifier.doi10.4000/lidil.4747
dcterms.abstractLe manuel scolaire numérique est apparu récemment. Il vient amplifier le potentiel didactique du manuel traditionnel, entre autres par son utilisation de la multimodalité et de l’hypertexte. L’article se penche sur le cas particulier de vingt-et-un manuels numériques québécois de grammaire. Ils ont été analysés à l’aide d’une grille conçue avec le logiciel Microsoft Access. Trois volets de cette analyse sont ici présentés, soit la phrase, la conjugaison et les accords. En général, les manuels numériques de grammaire analysés témoignent d’une appropriation peu efficace du potentiel numérique, plusieurs n’étant qu’une simple copie PDF de leur version imprimée. Ainsi en est-il du traitement de la conjugaison, où l’interrelation entre les notions relatives au verbe est inexistante, ou encore, de l’accord de l’adjectif, pour lequel seulement la moitié des manuels recourt aux manipulations. Certaines collections se distinguent cependant par l’originalité de leur recours au numérique. Ainsi, pour la phrase, les plus récentes intègrent des démonstrations animées de transformations à partir de la phrase de base. De plus, ces manuels numériques offrent des exercices avec rétroaction immédiate, sous forme de note, de commentaire ou de retour vers le contenu théorique. L’utilisation bien timide du numérique dans tous les manuels de grammaire est cependant à repenser.fr
dcterms.abstractRecently, the digital textbook has emerged. It amplifies the didactic potential of the traditional textbook, through its use of multimodality and hypertext. This article looks at the particular case of twenty-one digital Quebec grammar textbooks. These textbooks were analyzed using a grid designed with Microsoft Access. Three parts of this analysis are presented here, namely sentence, conjugation and agreement. In general, the digital grammar manuals that were analyzed show an inefficient appropriation of the inherent potential via digital publishing. Moreover, many of the textbooks are simply a PDF copy of their printed version. This is the case with the treatment of conjugation, in which the interrelation between notions relating to the verb is non-existent, or again with the agreement of the adjective, for which only half the manuals resort to manipulation. Some collections, however, are distinguished by the originality of their use of digital technology. Indeed, for the sentence, the most recently published textbooks integrate animated demonstrations of transformations from a basic sentence. In addition, they offer exercises with immediate feedback, in the form of a grade, a commentary or a return to the theoretical content. The timid use of digital in all grammar textbooks, however, needs to be rethought.fr
dcterms.alternativeGrammar and the digital : the first tentative stepsfr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1960-6052fr
dcterms.languagefrafr
UdeM.ReferenceFournieParDeposanthttps://doi.org/10.4000/lidil.4747fr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Recordfr
oaire.citationTitleLidilfr
oaire.citationVolume56fr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.