Show item record

dc.contributor.advisorMaroy, Christian
dc.contributor.authorJackson, Mathieu
dc.date.accessioned2022-10-18T16:59:28Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2022-10-18T16:59:28Z
dc.date.issued2022-06-20
dc.date.submitted2022-02
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/26797
dc.subjectBernsteinfr
dc.subjectFormation en lignefr
dc.subjectSociologie de l'éducationfr
dc.subjectFormation professionnellefr
dc.subjectTechnopédagogiefr
dc.subjectTuteurfr
dc.subjectDidacticielfr
dc.subjectConception pédagogiquefr
dc.subjectOnline trainingfr
dc.subjectSociology of educationfr
dc.subjectProfessional trainingfr
dc.subjectTechnopedagogyfr
dc.subjectCoachingfr
dc.subjectLearning programfr
dc.subjectCourse designfr
dc.subject.otherEducational technology / Technologie éducative (UMI : 0710)fr
dc.titleLa construction du discours pédagogique en e-learning : analyse du dispositif pédagogique dans un processus de développement de formations en lignefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineÉducation comparée et fondements de l'éducationfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractCette recherche qualitative est une étude de cas sur la construction du discours pédagogique dans un processus de développement de formations en ligne. Les données furent recueillies lors d’une série d’entretiens semi-dirigés avec différents acteurs du processus de développement de ces formations en ligne et analysées à l’aide des trois règles du concept de dispositif pédagogique de Basil Bernstein, soit les règles distributives, de recontextualisation et d’évaluation. Nous relevons certaines problématiques inhérentes au processus en lien avec la qualité de l’éducation produite dans un tel contexte, la condition des travailleurs qui y œuvrent, la légitimité d’un logiciel enseignant et l’éventuel impact de tels processus sur la nature des savoirs enseignés.fr
dcterms.abstractThis qualitative case study focuses on how pedagogical discourse is developped in an online course development process. Data was collected during a series of semi-directed interviews with different actors of this process and analyzed using the three rules of Basil Bernstein’s pedagogical device : distributive rules, recontextualisation rules and evaluation rules. We present certain problems inherent to this online course development process, including questions relating to the quality of education, the conditions of workers, the legitimacy of a teaching program and the eventual impact of such a process on the nature of knowledge which is taught.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.