Résumé·s
This article aims to show the usefulness of drawing from sociology to conduct research in
the field of education. Specifically, it discusses the contribution of an interactionist
perspective in understanding the objects attached to student learning assessment. As we
shall see, drawing especially from authors working in the tradition of Symbolic
Interactionism leads us outside the usual ways of thinking and doing in investigations
related to assessment objects, from problematization to analysis, in favour of a
(re)socializing and contextualizing perspective. To illustrate this point, I will examine the
format of a study documenting the expertise of a group of elementary school teachers
with regard to formative assessment, and having an interactionist perspective as its basis
of research.
Cet article vise à montrer l’intérêt de puiser à la sociologie pour conduire des recherches
dans le domaine de l’éducation. Plus précisément, il sera question de la contribution
d’une perspective interactionniste pour appréhender un objet attaché à l’évaluation des
apprentissages des élèves. Comme on le verra, s’inspirer en particulier d’auteurs attachés
à la tradition de l’interactionnisme symbolique amène à se situer en marge des manières
de dire et de faire habituelles des investigations portant sur cet objet, de la phase de
problématisation à celle de l’analyse, au profit d’un point de vue (re)socialisant et
contextualisant. Pour illustrer le propos, je prendrai appui sur le format d’une recherche
ayant documenté le savoir-faire d’un groupe d’enseignantes du primaire en matière
d’évaluation formative, et ayant adopté une perspective interactionniste comme posture
générale de recherche.