Une perspective interactionniste : un autre point de vue sur l’évaluation des apprentissages
dc.contributor.author | Morrissette, Joëlle | |
dc.date.accessioned | 2019-05-08T18:30:08Z | |
dc.date.available | NO_RESTRICTION | fr |
dc.date.available | 2019-05-08T18:30:08Z | |
dc.date.issued | 2010 | |
dc.identifier.uri | http://journals.openedition.org/sociologies/3028 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/1866/21663 | |
dc.publisher | Association internationale des sociologues de langue française | fr |
dc.subject | Éducation | fr |
dc.subject | Évaluation formative | fr |
dc.subject | Interactionnisme symbolique | fr |
dc.subject | Education | fr |
dc.subject | Formative assessment | fr |
dc.subject | Symbolic Interactionism | fr |
dc.title | Une perspective interactionniste : un autre point de vue sur l’évaluation des apprentissages | fr |
dc.type | Article | fr |
dc.contributor.affiliation | Université de Montréal. Faculté des sciences de l'éducation | fr |
dcterms.abstract | This article aims to show the usefulness of drawing from sociology to conduct research in the field of education. Specifically, it discusses the contribution of an interactionist perspective in understanding the objects attached to student learning assessment. As we shall see, drawing especially from authors working in the tradition of Symbolic Interactionism leads us outside the usual ways of thinking and doing in investigations related to assessment objects, from problematization to analysis, in favour of a (re)socializing and contextualizing perspective. To illustrate this point, I will examine the format of a study documenting the expertise of a group of elementary school teachers with regard to formative assessment, and having an interactionist perspective as its basis of research. | fr |
dcterms.abstract | Cet article vise à montrer l’intérêt de puiser à la sociologie pour conduire des recherches dans le domaine de l’éducation. Plus précisément, il sera question de la contribution d’une perspective interactionniste pour appréhender un objet attaché à l’évaluation des apprentissages des élèves. Comme on le verra, s’inspirer en particulier d’auteurs attachés à la tradition de l’interactionnisme symbolique amène à se situer en marge des manières de dire et de faire habituelles des investigations portant sur cet objet, de la phase de problématisation à celle de l’analyse, au profit d’un point de vue (re)socialisant et contextualisant. Pour illustrer le propos, je prendrai appui sur le format d’une recherche ayant documenté le savoir-faire d’un groupe d’enseignantes du primaire en matière d’évaluation formative, et ayant adopté une perspective interactionniste comme posture générale de recherche. | fr |
dcterms.alternative | An interactionist perspective : an alternative approach to learning assessment | fr |
dcterms.isPartOf | urn:ISSN:1992-2655 | fr |
dcterms.language | fra | fr |
UdeM.ReferenceFournieParDeposant | Morrissette, J. (2010). Une perspective interactionniste: un autre point de vue sur l’évaluation des apprentissages. SociologieS, 21 p. | fr |
UdeM.VersionRioxx | Version publiée / Version of Record | fr |
oaire.citationTitle | SociologieS |
Files in this item
This item appears in the following Collection(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.