Développement cognitif des enfants épileptiques : contribution du stress
Cognitive development in epileptic children : the contribution of stress
Article [Accepted Manuscript]
Is part of
Revue québécoise de psychologie ; vol. 37, no. 2, pp. 21-42.Abstract(s)
L’épilepsie est un désordre neurologique souvent infantile associé à des
comorbidités qui impliquent des troubles cognitifs. Depuis quelques
années, les études des chercheurs suggèrent que la qualité de vie des
personnes atteintes d’épilepsie est plus sévèrement impactée par les
comorbidités associées à la maladie que par les crises. Il importe donc
de diminuer la sévérité des troubles cognitifs chez les personnes
épileptiques. Dans cet article, nous relevons les hypothèses de la
littérature actuelle qui stipulent que le stress pourrait être un facteur
affectant négativement le développement cognitif des enfants
épileptiques. Ainsi, nous décrivons les atteintes neuropsychologiques
inhérentes aux syndromes convulsifs, la relation biologique du stress et
la relation entre le stress et les syndromes convulsifs. Deux modes
d’action, évoqués par les chercheurs, par lesquels le stress serait un
facteur aggravant les comorbidités des personnes qui présentent un
syndrome convulsif seront aussi décrits. Epilepsy is a neurodevelopmental disorder with an onset mainly during childhood, and is linked to life-long cognitive deficits. In this article, we suggest that stress could negatively influence the cognitive development in children suffering from epilepsy. The object of this article is to present two explanations that are complementary and cumulative regarding the link between stress and cognitive development in epileptic children and to review the current knowledge regarding them. First, stress influences seizures’ frequency and severity, which influences cognitive development. Secondly, stress causes cognitive deficits which might be added to the cognitive deficits caused by seizures.
Other location(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.