Show item record

dc.contributor.authorBoller, Benjamin
dc.contributor.authorBelleville, Sylvie
dc.date.accessioned2018-10-29T19:12:04Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-10-29T19:12:04Z
dc.date.issued2016
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21036
dc.publisherJohn Libbey Eurotextfr
dc.subjectRéservefr
dc.subjectEntraînement cognitiffr
dc.subjectVieillissement cognitiffr
dc.subjectMaladie d'Alzheimerfr
dc.subjectReservefr
dc.subjectCognitive trainingfr
dc.subjectCognitive agingfr
dc.subjectAlzheimer's diseasefr
dc.titleCapacités de réserve et entraînement cognitif dans le vieillissement : similarité des effets protecteurs sur la cognition et le cerveau = Reserve capacity and cognitive training in aging : the similarity of the protective effects on cognition and brainfr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. Département de psychologiefr
dcterms.abstractLa notion de réserve a été proposée pour expliquer l’écart observé chez certains individus entre le degré de leur atteinte cérébrale et son expression sur le plan cognitif. La réserve serait modulée par des facteurs environnementaux tels que le niveau d’éducation et la pratique d’activités cognitivement stimulantes au cours de la vie. Un important enjeu de recherche est de comprendre les mécanismes neurobiologiques par lesquels s’exprime cette forme de résilience au cours du vieillissement afin de promouvoir des interventions qui, en ciblant ces mécanismes, renforceraient les capacités de réserve. L’étude des mécanismes neurobiologiques impliqués dans différents types d’entraînement cognitif et leur similarité avec ceux de la réserve nous amènent à formuler l’hypothèse qu’une forme de réserve tardive peut être construite. Nous discuterons de l’avantage de posséder une réserve élevée ou de l’intérêt de l’amplifier à l’heure du vieillissement.fr
dcterms.abstractThe reserve concept was proposed to account for difference observed in some individuals between the degree of their brain damage and its expression at the cognitive level. Reserve was found to be modulated by environmental factors such as the level of education and practice of cognitively stimulating activities during life. An important issue is to understand the neurobiological mechanisms underlying reserve capacities in order to promote interventions that would strengthen these capacities. Results from studies on the neurobiological mechanisms involved in different types of cognitive training and those of reserve lead us to hypothesize that reserve can be built later in life using targeted intervention procedure. We will discuss the advantage of having a high level of reserve and the opportunity to build one at a later time, during the phase of aging.fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:2101-6739fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:2102-6025fr
dcterms.languagefrafr
UdeM.ReferenceFournieParDeposantBoller, B., & Belleville, S. (2016). Capacités de réserve et entraînement cognitif dans le vieillissement : similarité des effets protecteurs sur la cognition et le cerveau. Revue de Neuropsychologie, 8, 245-252. doi:10.1684/nrp.2016.0394fr
UdeM.VersionRioxxVersion acceptée / Accepted Manuscriptfr
oaire.citationTitleRevue de neuropsychologie neurosciences cognitives et cliniques
oaire.citationVolume8
oaire.citationIssue4
oaire.citationStartPage245
oaire.citationEndPage252


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.