Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building*
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • FAS - École de psychoéducation
  • FAS - École de psychoéducation - Travaux et publications
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • FAS - École de psychoéducation
  • FAS - École de psychoéducation - Travaux et publications
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/13951

Programme Prevent-Teach-Reinforce : une intervention comportementale pour diminuer les comportements problématiques en milieu scolaire.

Prevent-Teach-Reinforce program : a behavioral intervention to reduce problem behavior in school settings.

Article [Accepted Manuscript]
Thumbnail
Programme Prevent.pdf (135.6Kb)
Is part of
Revue québécoise de psychologie ; vol. 34, no 3
2013
Author(s)
Argumedes, Malena
Lanovaz, Marc
Larivée, Serge
Affiliation
  • Faculté des arts et des sciences - École de psychoéducation
Keywords
  • programme Prevent-Teach-Reinforce
  • comportements problématiques
  • intervention comportementale
  • évaluation fonctionnelle
  • validation scientifique
  • Prevent-Teach-Reinforce program
  • challenging behaviour
  • behavioral intervention
  • functional assessment
  • scientific validation
Abstract(s)
Cet article a pour but de décrire le programme d’intervention Prevent-Teach-Reinforce (PTR; Dunlap et al., 2010) en mettant l’accent sur les théories béhaviorales sous-jacentes qui ont servi à son développement. Le PTR est un programme visant la diminution des comportements problématiques chez les enfants et les adolescents en milieu scolaire qui est basé sur l’évaluation fonctionnelle pour développer une intervention individualisée et intensive. Nous effectuons une analyse critique afin de proposer un protocole de validation scientifique puisque le programme n’a fait l’objet que d’une seule évaluation randomisée. Les implications pour la pratique clinique sont aussi discutées en mettant l’accent sur le rôle du psychologue dans l’implantation de ce programme.
 
The purpose of this article is to describe the Prevent-Teach-Reinforce program (PTR; Dunlap et al., 2010) by emphasising the underlying behavior analytic principles that lead to its development. The PTR is a program designed to decrease challenging behaviours for children in school settings, which uses functional assessment to develop an individualized and intensive behavioral intervention. Given that one randomized validation study of the PTR has been made to date, we conduct a critical analysis of the PTR and propose further research to scientifically validate the program. Implications for clinical practice are also discussed by emphasising the role of psychologists in the implementation of the program.
Argumedes, M., Lanovaz, M., & Larivée, S. (2013). Programme Prevent-Teach-Reinforce: une intervention comportementale pour diminuer les comportements problématiques en milieu scolaire. Revue québécoise de psychologie, 34(3), 51-77.
Other location(s)
https://oraprdnt.uqtr.uquebec.ca/pls/public/rqpw001.afficher_detail?owa_bottin=&owa_contexte=$2333-33&owa_apercu=O&owa_membre_par_adresse_IP=O&owa_annee=2013&owa_volume=34&owa_numero=3&owa_article=A051
Collections
  • FAS - École de psychoéducation - Travaux et publications [65]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS