Show item record

Programme Prevent-Teach-Reinforce : une intervention comportementale pour diminuer les comportements problématiques en milieu scolaire

dc.contributor.authorArgumedes Charles, Malena
dc.contributor.authorLanovaz, Marc
dc.contributor.authorLarivée, Serge
dc.date.accessioned2016-06-21T16:49:07Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2016-06-21T16:49:07Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://oraprdnt.uqtr.uquebec.ca/pls/public/rqpw001.afficher_detail?owa_bottin=&owa_contexte=$2333-33&owa_apercu=O&owa_membre_par_adresse_IP=O&owa_annee=2013&owa_volume=34&owa_numero=3&owa_article=A051
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/13951
dc.subjectprogramme Prevent-Teach-Reinforcefr
dc.subjectcomportements problématiquesfr
dc.subjectintervention comportementalefr
dc.subjectévaluation fonctionnellefr
dc.subjectvalidation scientifiquefr
dc.subjectPrevent-Teach-Reinforce programfr
dc.subjectchallenging behaviourfr
dc.subjectbehavioral interventionfr
dc.subjectfunctional assessmentfr
dc.subjectscientific validationfr
dc.titleProgramme Prevent-Teach-Reinforce : une intervention comportementale pour diminuer les comportements problématiques en milieu scolaire
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté des arts et des sciences. École de psychoéducationfr
UdeM.statutProfesseur(e) / Professorfr
dcterms.abstractCet article a pour but de décrire le programme d’intervention Prevent-Teach-Reinforce (PTR; Dunlap et al., 2010) en mettant l’accent sur les théories béhaviorales sous-jacentes qui ont servi à son développement. Le PTR est un programme visant la diminution des comportements problématiques chez les enfants et les adolescents en milieu scolaire qui est basé sur l’évaluation fonctionnelle pour développer une intervention individualisée et intensive. Nous effectuons une analyse critique afin de proposer un protocole de validation scientifique puisque le programme n’a fait l’objet que d’une seule évaluation randomisée. Les implications pour la pratique clinique sont aussi discutées en mettant l’accent sur le rôle du psychologue dans l’implantation de ce programme.fr
dcterms.abstractThe purpose of this article is to describe the Prevent-Teach-Reinforce program (PTR; Dunlap et al., 2010) by emphasising the underlying behavior analytic principles that lead to its development. The PTR is a program designed to decrease challenging behaviours for children in school settings, which uses functional assessment to develop an individualized and intensive behavioral intervention. Given that one randomized validation study of the PTR has been made to date, we conduct a critical analysis of the PTR and propose further research to scientifically validate the program. Implications for clinical practice are also discussed by emphasising the role of psychologists in the implementation of the program.fr
dcterms.alternativePrevent-Teach-Reinforce program : a behavioral intervention to reduce problem behavior in school settings.fr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:0225-9885
dcterms.languagefrafr
UdeM.VersionRioxxVersion acceptée / Accepted Manuscript
oaire.citationTitleRevue québécoise de psychologie
oaire.citationVolume34
oaire.citationIssue3
oaire.citationStartPage51
oaire.citationEndPage77


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.