Browsing Faculté des arts et des sciences – École de bibliothéconomie et des sciences de l'information - Travaux et publications by Title
Now showing items 67-121 of 231
-
The effect of university–industry collaboration on the scientific impact of publications : the Canadian case, 1980–2005
(Oxford University Press, 2008)Previous research on university-industry collaboration in Canada concluded, using mean impact factors as a proxy, that the scientific impact of such research is not inferior to that of university research. Using field-normalized impact factors and ... -
The effects of aging on researchers’ publication and citation patterns
(Public library of science, 2008-03-29)The average age at which U.S. researchers receive their first grant from NIH has increased from 34.3 in 1970, to 41.7 in 2004. These data raise the crucial question of the effects of aging on the scientific productivity and impact of researchers. ... -
En direct de l'EBSI ; no 29
(Université de Montréal. École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2018) -
En direct de l'EBSI ; no 30
(Université de Montréal. École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2018) -
En direct de l'EBSI ; no 31
(Université de Montréal. École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2019) -
En direct de l'EBSI, no 1
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1988) -
En direct de l'EBSI, no 10
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1997) -
En direct de l'EBSI, no 11
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1998) -
En direct de l'EBSI, no 12
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1999) -
En direct de l'EBSI, no 13
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2000) -
En direct de l'EBSI, no 14
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2001) -
En direct de l'EBSI, no 15
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2002) -
En direct de l'EBSI, no 16
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2003) -
En direct de l'EBSI, no 17
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2004) -
En direct de l'EBSI, no 18
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2005) -
En direct de l'EBSI, no 19
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2007) -
En direct de l'EBSI, no 2
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1989) -
En direct de l'EBSI, no 20
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2008) -
En direct de l'EBSI, no 21
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2009) -
En direct de l'EBSI, no 22
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2010) -
En direct de l'EBSI, no 23
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2011) -
En direct de l'EBSI, no 24
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2012) -
En direct de l'EBSI, no 25
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2013) -
En direct de l'EBSI, no 26
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2014) -
En direct de l'EBSI, no 27
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2015) -
En direct de l'EBSI, no 28
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 2017-01) -
En direct de l'EBSI, no 3
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1990) -
En direct de l'EBSI, no 4
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1991) -
En direct de l'EBSI, no 5
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1992) -
En direct de l'EBSI, no 6
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1993) -
En direct de l'EBSI, no 7
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1994) -
En direct de l'EBSI, no 8
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1995) -
En direct de l'EBSI, no 9
(École de bibliothéconomie et des sciences de l'information, 1996) -
Estimating open access Mandate effectiveness : the MELIBEA score
(Association for information science and technology, 2015-12-23)MELIBEA is a directory of institutional open‐access policies for research output that uses a composite formula with eight weighted conditions to estimate the “strength” of open access (OA) mandates (registered in ROARMAP). We analyzed total Web of ... -
Évolution du libre accès à l’UdeM
(2022-11-03)Présentation de l'évolution du libre accès à l'UdeM depuis l'adoption de la Politique sur le libre accès aux publications savantes (60.15), adoptée en 2019. Cette présentation à la communauté de l'UdeM a été présenté lors d'une activité organisée par ... -
Exploring the interdisciplinarity patterns of highly cited papers
(Elsevier, 2020-12-31)This study explores the relationship between interdisciplinarity and the citation impact of highly cited papers. In this paper, interdisciplinarity is investigated by comparing the dimensions of disciplinary diversity (variety, balance, and disparity) ... -
Exploring the personal and professional factors associated with student evaluations of tenure-track faculty
(Public Library of Science, 2020-06-03)Tenure-track faculty members in the United States are evaluated on their performance in both research and teaching. In spite of accusations of bias and invalidity, student evaluations of teaching have dominated teaching evaluation at U.S. universities. ... -
Facteur d'impact
(2015-05) -
Factors affecting sex-related reporting in medical research : a cross-disciplinary bibliometric analysis
(Elsevier, 2019-02-15)Background Clinical and preclinical studies have shown that there are sex-based differences at the genetic, cellular, biochemical, and physiological levels. Despite this, numerous studies have shown poor levels of inclusion of female populations into ... -
Les familles de brevets triadiques : méthode et résultats
(Institut de la statistique du Québec, 2009) -
Femmes et sciences
(2015) -
La fiabilité (de Wikipédia) au temps de la post-vérité
(2018-07-11) -
Financement, productivité et impact scientifique des chercheurs québécois selon le genre
(Institut de la statistique du Québec, 2010) -
Follow the leader : on the relationship between leadership and scholarly impact in international collaborations
(Public library of science, 2019-06-20)National contributions to science are influenced by a number of factors, including economic capacity, national scientific priorities, science policy, and institutional settings and cultures. Nations do not have equal opportunities to access the global ... -
Le français, langue seconde? : de l’évolution des lieux et langues de publication des chercheurs québécois, français, et allemands
(Université Laval. Département de sociologie, 2019-04-18)Depuis la fin de la seconde guerre mondiale, la diffusion des connaissances dans les disciplines des sciences naturelles et médicales est dominée par l’anglais. Toutefois, dans les sciences sociales et humaines, on considère généralement les langues ... -
From art to science : a bibliometric analysis of architectural scholarly production from 1980 to 2015
(Public Library of Science, 2022-11-03)According to recent literature on “architecture” as a discipline, practical knowledge relevant to its process of making has decreased in importance in favor of a more academic approach. Using data derived from Ulrich’s Periodical Directory and Clarivate ... -
The gendered nature of authorship
(American Association for the Advancement of Science, 2021-09-01)Authorship is the primary form of symbolic capital in science. Despite this, authorship is rife with injustice and malpractice, with women expressing concerns regarding the fair attribution of credit. Based on an international survey, we examine ... -
Grand challenges in altmetrics : heterogeneity, data quality and dependencies
(Springer, 2016-03-14)With increasing uptake among researchers, social media are finding their way into scholarly communication and, under the umbrella term altmetrics, are starting to be utilized in research evaluation. Fueled by technological possibilities and an ... -
Guest editorial : social media in scholarly communication
Social media in scholarly communication
(Emerald, 2015-05-18) -
How many is too many? : on the relationship between research productivity and impact
(Public library of science, 2016-09-28)Over the last few decades, the institutionalisation of quantitative research evaluations has created incentives for scholars to publish as many papers as possible. This paper assesses the effects of such incentives on individual researchers’ scientific ... -
Illusions of a ‘Bond’: Tagging cultural products across online platforms
(Emerald, 2016-06-09)La plupart des études sur l'étiquetage social porte sur une plateforme ou un type de plateforme précis, ce qui limite la portée de leurs résultats. Cette étude explore et compare les pratiques d'étiquetage social de quatre plateformes--Goodreads, un ... -
The impact factor’s Matthew Effect : a natural experiment in bibliometrics
(Association for information science and technology, 2009-10-08)Since the publication of Robert K. Merton’s theory of cumulative advantage in science (Matthew Effect), several empirical studies have tried to measure its presence at the level of papers, individual researchers, institutions, or countries. However, ... -
Improving reproducibility in machine learning research : a report from the NeurIPS 2019 reproducibility program
(Microtome Publishing, 2021)One of the challenges in machine learning research is to ensure that presented and published results are sound and reliable. Reproducibility, that is obtaining similar results as presented in a paper or talk, using the same code and data (when ... -
In their own image? : a comparison of doctoral students' and faculty members' referencing behavior
(Wiley, 2013-03-11)This article compares doctoral students' and faculty members' referencing behavior through the analysis of a large corpus of scientific articles. It shows that doctoral students tend to cite more documents per article than faculty members, and that the ... -
L’incommensurable économie des bibliothèques
(2011)Le modèle de la bibliothèque, très ancien, s’est adapté aux évolutions des sociétés démontrant sa souplesse et sa robustesse. Il s’appuie sur un écosystème fondé sur le partage et comprend deux moments, celui de la constitution d’une collection et celui ...