Conditions d’utilisation du référent ÉKIP et de sa plateforme numérique pour favoriser la santé, le bienêtre et la réussite éducative des élèves du Québec
How to use the ÉKIP reference framework and its digital platform to promote the health, well-being and educational success of Québec students = Condiciones de uso del referente ÉKIP y de su plataforma digital para favorecer la salud, el bienestar y el éxito escolar de los alumnos de Québec
Article [Version of Record]
Is part of
Revue des sciences de l’éducation ; vol. 48, no. 3.Publisher(s)
Revue des sciences de l’éducationAbstract(s)
Par l’entremise de sa plateforme numérique, le référent ÉKIP est accessible aux professionnel⋅le⋅s du Québec des réseaux de l’éducation et de la santé et des services sociaux qui s’impliquent dans la promotion de la santé en milieu scolaire pour la santé, le bienêtre et la réussite éducative des jeunes. Une cartographie conceptuelle, sept groupes de discussion et une revue systématique de portée ont permis de développer une stratégie favorisant l’utilisation d’ÉKIP dans les écoles primaires et secondaires du réseau scolaire public et privé du Québec. Nous présentons les résultats de la cartographie et des groupes de discussion ainsi que les grandes lignes d’une stratégie de déploiement d’ÉKIP. Les principaux résultats obtenus par la revue systématique de portée sont présentés brièvement en appui au développement de la stratégie. The EKIP reference framework is accessible, via its digital platform, to Québec professionals in the education network and the health and social services network committed to health promotion in schools to support the health, well-being and educational success of young people. A concept mapping operation, seven focus groups and a systematic scoping review were conducted to help develop a strategy to promote the use of EKIP in the public and private primary and secondary school network in Québec. The results produced by the concept mapping and the focus groups are presented, followed by the broad outlines of an EKIP deployment strategy. The main results obtained by the systematic scoping review are briefly presented in support of the strategy development. A través de su plataforma digital, el referente ÉKIP está accesible en Québec a los profesionales de la educación, de la salud y de los servicios sociales, implicados en la promoción de la salud y de la prevención en el medio escolar para apoyar la salud, el bienestar y el éxito escolar de los jóvenes. Se desarrolló una operación de cartografía conceptual y siete grupos de discusión con la finalidad de ayudar al desarrollo de una estrategia para aumentar el uso de ÉKIP en el medio escolar público y privado de primaria y de secundaria en Québec. En este artículo presentamos los resultados producidos por las dos actividades de investigación, acompañados de las grandes líneas de una estrategia de implantación de ÉKIP. Los resultados obtenidos a través de una revisión sistemática de alcance son presentados brevemente, como apoyo a su desarrollo.
Other location(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.