Show item record

dc.contributor.advisorLanovaz, Marc
dc.contributor.authorTrudel, Lydia
dc.date.accessioned2021-01-22T19:17:13Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-01-22T19:17:13Z
dc.date.issued2020-12-16
dc.date.submitted2020-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/24387
dc.subjectAutismefr
dc.subjectInterventions comportementalesfr
dc.subjectFormation des parentsfr
dc.subjectAutostimulationfr
dc.subjectTechnologiefr
dc.subjectAutismfr
dc.subjectBehavioral interventionsfr
dc.subjectParent trainingfr
dc.subjectStereotypyfr
dc.subjectTechnologyfr
dc.subject.otherPsychology - Behavioral / Psychologie du comportement (UMI : 0384)fr
dc.titleL’utilisation de la technologie mobile pour réduire les comportements d’autostimulation chez les enfants ayant un trouble du spectre de l’autismefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplinePsychoéducationfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractPlusieurs enfants ayant un trouble du spectre de l’autisme (TSA) manifestent des comportements d’autostimulation. Ces comportements peuvent interférer avec l’apprentissage, la socialisation et les comportements adaptatifs. Même si les interventions comportementales sont reconnues efficaces pour réduire les comportements d’autostimulation, ces types d’intervention ne sont pas accessibles à toutes les familles. En réponse à ce problème, ce mémoire vise à évaluer les effets d’iSTIM, une application mobile conçue pour accompagner les parents dans la réduction des comportements d’autostimulation de leur enfant ayant un TSA. Une série de protocoles de recherche AB pour évaluer l’efficacité d’iSTIM sur les comportements d’autostimulation et les comportements appropriés auprès de sept familles. L’utilisation d’iSTIM par les parents a mené à une réduction des comportements d’autostimulation chez six des sept participants et une augmentation des comportements appropriés chez trois des participants. Les résultats indiquent que l’utilisation de la technologie peut être une méthode efficace, peu coûteuse et facilement accessible pour les parents dans le but de réduire les comportements d’autostimulation chez les enfants ayant un TSA.fr
dcterms.abstractMany children with ASD engage in stereotypy, which may interfere with learning, socialization as well as adaptive functioning. Although behavioral interventions have been known to effectively reduce stereotypy in children with ASD, these types of interventions are not accessible to all families. In response to this issue, the purpose of our study was to evaluate the effects of the iSTIM, an iOS application designed to support parents in the reduction of stereotypy in their child with ASD. We used a series of AB designs to determine the effectiveness of iSTIM on stereotypy and appropriate behavior in seven families. The use of iSTIM by the parents led to a reduction in stereotypy for six of our seven participants as well as an increase in an alternative appropriate behavior in their three children. Our results indicate that the use of technology may be a cost effective and easily accessible method for parents to reduce stereotypy in children with ASD.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.