Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/23575

L'enseignement individualisé à la formation générale des adultes

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Smail_Djamila_2019_memoire.pdf (2.210Mb)
2019-04 (degree granted: 2020-03-18)
Author(s)
Smail, Djamila
Advisor(s)
Thériault, Marie
Level
Master's
Discipline
Sciences de l'éducation - Psychopédagogie
Keywords
  • Enseignement individualisé
  • Éducation des adultes
  • Adultes
  • Décrochage scolaire
  • Abandon scolaire
  • Raccrochage scolaire
  • Triangle pédagogique
  • Autoformation
  • Méthode qualitative
  • Ethnographie
  • Individualized teaching and education
  • Adult education
  • Adults
  • School dropout
  • School drop-in
  • Educational triangle
  • Self-study
  • Qualitative method
  • Ethnography
  • Education - Educational Psychology / Éducation - Psychologie pédagogique ou de l'éducation (UMI : 0525)
Abstract(s)
Au Québec, plusieurs jeunes-adultes et adultes décident à un moment donné de leur vie de s’inscrire à la formation générale des adultes (FGA) afin d’obtenir leur diplôme d’études secondaires (DES) ou de poursuivre leur parcours scolaire. L’objectif général de cette recherche est de comprendre la pratique d’enseignement la plus employée dans ce secteur -l’enseignement individualisé- et de permettre aux personnes qui la vivent au quotidien de pouvoir s’exprimer sur ses dimensions. Cette pédagogie particulière n’a pas fait l’objet d’une attention de la part de la recherche en formation générale des adultes. Dans le cadre de cette étude qualitative ethnographique, vingt informateurs ont été interviewés (dix apprenants et dix enseignants) et deux questionnaires, composés de quatre blocs chacun, leur ont été destinés. Pour atteindre le premier objectif spécifique de cette recherche, à savoir identifier les acteurs (enseignant-apprenant) du triangle pédagogique et décrire comment ils vivent leur relation dans l’enseignement individualisé, à la FGA, les composantes du triangle pédagogique de Houssaye ont été, dans un premier temps, utilisées et cela dans le but de connaitre les caractéristiques intrinsèques des formateurs et des apprenants ainsi que toutes les relations existantes entre eux. Ensuite, pour atteindre le deuxième objectif spécifique de cette recherche, à savoir mettre en lien les « perceptions » des acteurs du triangle pédagogique, en FGA, de l’enseignement individualisé au regard de l’autoformation, toutes les composantes de la théorie de l’autoformation de Carré ont été visées dans les questionnaires destinés aux informateurs. Les résultats révèlent que l’enseignement individualisé joint énormément la définition de l’autoformation éducative.
 
In Québec, many young adults and adults decide at some point in their lives to enroll in the adult education sector in order to obtain their high school diploma or to go further in their studies. The general objective of this research is to understand the teaching practice most used in this sector -individualized teaching and education- and to allow the people who live it on a daily basis to be able to express themselves on its dimensions. This particular pedagogy has not been the subject of attention by research in adult education. As part of this qualitative ethnographic study, twenty informants were interviewed (ten learners and ten teachers) and two questionnaires, consisting of four blocks each, were intended for them. To achieve the first specific objective of this research, namely to identify the actors (teacher-learner) of the pedagogical triangle and to describe how they live their relationship in individualized teaching, at adult education, the components of the educational triangle of Houssaye were, at first, used and this in order to know the intrinsic characteristics of the trainers and learners as well as all existing relationships between them. Then, to reach the second specific objective of this research, namely to link the "perceptions" of the actors of the pedagogical triangle, in FGA, of the individualized teaching with regard to the self-training, all the components of the theory of the self-training in Carré were included in the informant questionnaires. The results reveal that individualized teaching is a great complement to the definition of educational self-training.
Collections
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires [598]
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16808]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS