🔗 Permalink : https://doi.org/1866/22838
La diffusion des idées pédagogiques de Maria Montessori en France durant l’entre-deux-guerres à travers l’analyse de la revue pédagogique la Nouvelle éducation
Thesis or Dissertation
2019-04 (degree granted: 2019-10-23)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sKeywords
- Maria Montessori
- diffusion
- imprégnation
- histoire des idées pédagogiques
- revue
- La Nouvelle éducation
- Éducation nouvelle
- pédagogie nouvelles
- acteurs de l’éducation
- impregnation
- history of educational ideas
- magazine
- Progressive education
- new pedagogies
- education actors
- Education - History of / Éducation - Histoire de l’éducation (UMI : 0520)
Abstract(s)
Maria Montessori n’a pas diffusé elle-même sa pédagogie en France durant l’entre-deux-guerres, période d’imprégnation de ses idées dans le monde, y compris en France. Ce mémoire, inscrit en histoire des idées pédagogiques et s’intéressant plus spécifiquement au rôle des revues dans la diffusion de ces idées, a pour objet la diffusion de la vision pédagogique de la Dottoressa Montessori par la revue pédagogique française La Nouvelle éducation, associée au mouvement international de l’Éducation nouvelle. L’analyse du corpus constitué par l’ensemble des numéros de la revue entre 1921 et 1939 permet d’identifier des acteurs de la diffusion des idées pédagogique de Montessori et met en lumière les modalités de cette diffusion. Maria Montessori didn’t spread her pedagogy herself in France between the two World War, at a time where her ideas where broadcasted the most, including France. This thesis, incorporated into history of pedagogical ideas, and more specifically in journals’ role in broadcasting of those ideas, has for object the broadcasting of Dottoressa Montessori’s pedagogical vision through the study of La Nouvelle éducation, French educational magazine linked to the international movement of Progressive education. By analyzing the corpus composed of all of the journal’s releases between 1921 and 1939, we can identify the main actors of the spreading of Maria Montessori’s pedagogical ideas and bring to light the terms of this spreading.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.