Show item record

dc.contributor.advisorBelkin, Alan
dc.contributor.authorIchmouratov, Airat
dc.date.accessioned2018-07-30T13:02:21Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-07-30T13:02:21Z
dc.date.issued2017-10-05
dc.date.submitted2017-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/20811
dc.subjectAirat Ichmouratovfr
dc.subjectcomparative analysisfr
dc.subjectModest Mussorgskyfr
dc.subjectDmitry Shostakovichfr
dc.subjectmusic compositionfr
dc.subjectorchestrationfr
dc.subjectanalyse comparativefr
dc.subjectcomposition musicalefr
dc.subjectModest Moussorgkifr
dc.subjectDmitri Chostakovitchfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleComparative Analysis of first scene of Prologue of Mussorgsky's "Boris Godunov" in orchestrations by Mussorgsky and Shostakovich, also presentation of my own compositions: “Youth” Overture and Viola concerto N2fr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Mus.fr
dcterms.abstractCe mémoire comporte deux chapitres principaux: le premier est une analyse comparative entre l'orchestration originale de Moussorgski et celle de Chostakovitch de la première scène du prologue de l'opéra Boris Godunov. Le second est une présentation de certaines de mes compositions, soit Ouverture "de Jeunesse" et Concerto pour Alto № 2, où je discute des éléments principaux de mon style. L'analyse comparative a été d'une aide significative pour améliorer mes compétences en orchestration, lesquelles sont fondamentales considérant que je commence à développer mon propre langage musical. Ce fut à la fois pédagogique et fascinant de découvrir comment ces différentes orchestrations d'une même musique donnent des résultats aussi contrastant. Chostakovitch arriva a une écriture pleinement efficace des crescendi et dimiuendi  en ajoutant ou retirant des instruments de manière stratégique, il utilisa habilement une large palette de couleurs instrumentales, particulièrement aux percussions, et il donna des indications très précises de coups d'archets pour obtenir des points culminants hautement dramatiques.fr
dcterms.abstractThis thesis consists of two main chapters: the first is a comparative analysis of Modest Mussorgsky's original orchestration of the opening scene in the prologue from his opera "Boris Godunov", and an orchestration by Dimitri Shostakovich of the same material. In the second chapter, I present my own compositions, “Youth Overture", and Viola concerto № 2, discussing the main elements of my style. The comparative analysis was a significant help in improving my orchestration skills, which is an important aspect as I begin to develop my own musical language. It was very educational and fascinating to see how the different orchestrations of the same music could give such contrasting results.  Shostakovich achieves highly effective crescendos and diminuendos by strategically adding or removing instruments, skilfully uses a larger palette of instrumental colours, especially percussion instruments and very specific bowing indications to achieve more dramatic culminations.fr
dcterms.languageengfr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.