Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté de musique
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté de musique
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/20811

Comparative Analysis of first scene of Prologue of Mussorgsky's "Boris Godunov" in orchestrations by Mussorgsky and Shostakovich, also presentation of my own compositions: “Youth” Overture and Viola concerto N2

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Ichmouratov_Airat_2017_memoire.pdf (82.27Mb)
2017-01 (degree granted: 2017-10-05)
Author(s)
Ichmouratov, Airat
Advisor(s)
Belkin, Alan
Level
Master's
Discipline
Musique (Composition)
Keywords
  • Airat Ichmouratov
  • comparative analysis
  • Modest Mussorgsky
  • Dmitry Shostakovich
  • music composition
  • orchestration
  • analyse comparative
  • composition musicale
  • Modest Moussorgki
  • Dmitri Chostakovitch
  • Communications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)
Abstract(s)
Ce mémoire comporte deux chapitres principaux: le premier est une analyse comparative entre l'orchestration originale de Moussorgski et celle de Chostakovitch de la première scène du prologue de l'opéra Boris Godunov. Le second est une présentation de certaines de mes compositions, soit Ouverture "de Jeunesse" et Concerto pour Alto № 2, où je discute des éléments principaux de mon style. L'analyse comparative a été d'une aide significative pour améliorer mes compétences en orchestration, lesquelles sont fondamentales considérant que je commence à développer mon propre langage musical. Ce fut à la fois pédagogique et fascinant de découvrir comment ces différentes orchestrations d'une même musique donnent des résultats aussi contrastant. Chostakovitch arriva a une écriture pleinement efficace des crescendi et dimiuendi  en ajoutant ou retirant des instruments de manière stratégique, il utilisa habilement une large palette de couleurs instrumentales, particulièrement aux percussions, et il donna des indications très précises de coups d'archets pour obtenir des points culminants hautement dramatiques.
 
This thesis consists of two main chapters: the first is a comparative analysis of Modest Mussorgsky's original orchestration of the opening scene in the prologue from his opera "Boris Godunov", and an orchestration by Dimitri Shostakovich of the same material. In the second chapter, I present my own compositions, “Youth Overture", and Viola concerto № 2, discussing the main elements of my style. The comparative analysis was a significant help in improving my orchestration skills, which is an important aspect as I begin to develop my own musical language. It was very educational and fascinating to see how the different orchestrations of the same music could give such contrasting results.  Shostakovich achieves highly effective crescendos and diminuendos by strategically adding or removing instruments, skilfully uses a larger palette of instrumental colours, especially percussion instruments and very specific bowing indications to achieve more dramatic culminations.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16677]
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires [188]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS