Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/20323

Apprentissage et productivité lors de la saisie de données chez des adultes présentant une déficience intellectuelle

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Mc_Duff_Emeline_2018_memoire.pdf (1.666Mb)
2018-03 (degree granted: 2018-05-10)
Author(s)
Mc Duff, Emeline
Advisor(s)
Lanovaz, Marc
Morin, Diane
Level
Master's
Discipline
Psychoéducation
Keywords
  • auto-instruction
  • déficience intellectuelle
  • habileté de travail
  • incitation
  • modelage par vidéo
  • productivité
  • renforcement différentiel à débit élevé
  • Differential reinforcement of high rates of behavior
  • Intellectual disability
  • Prompt
  • Self-instruction
  • Video modeling
  • Psychology - Behavioral / Psychologie du comportement (UMI : 0384)
Abstract(s)
En raison de la stigmatisation associée à leur handicap et aux limitations inhérentes à leur diagnostic, la plupart des adultes présentant une déficience intellectuelle (DI) n’ont pas accès à un emploi compétitif. Notamment, les personnes présentant une DI éprouvent souvent des difficultés au niveau de l’apprentissage des tâches ainsi qu’au niveau de la productivité, ce qui est un frein à leur participation sociale. Face à ces difficultés soulevées par la littérature, nous avons évalué plusieurs interventions pour examiner leurs effets sur l’apprentissage et la productivité. Dans un premier temps, nous avons déterminé les composantes essentielles de l’enseignement avec vidéo auprès de deux participants présentant une DI pour l’apprentissage d’une tâche de saisie de données sur un ordinateur. Pour les deux participants, le modelage par vidéo (MV) et l’auto-instruction (AI) utilisés seuls n’ont pas permis l’apprentissage de la saisie de données. Il a été nécessaire, dans les deux cas, d’ajouter une procédure d’incitation pour qu’ils apprennent l’habileté. Ces résultats indiquent que l’ajout d’une procédure d’incitation au MV et à l’AI s’avère nécessaire pour certaines personnes. Dans un second temps, nous avons évalué l’effet du renforcement différentiel à débit élevé (RDR) sur la productivité de quatre participants présentant une DI légère ou moyenne. Pour l’ensemble des participants, le RDR aura permis d’augmenter le débit. Toutefois, l’ensemble des participants n’a pas réussi à atteindre un niveau de productivité comparable à la norme sociale pour cette tâche. Les résultats suggèrent que l’utilisation du RDR pour augmenter la productivité est une avenue intéressante, mais il sera nécessaire de la jumeler avec une autre intervention pour maximiser la productivité. En général, les résultats de la recherche montrent que les personnes présentant une DI peuvent saisir des données sur un ordinateur et aussi améliorer leur vitesse de saisie lorsqu’elles ont un soutien adéquat.
 
Due to stigmatisation and limitations associated with their diagnosis, most adults with intellectual disability (ID) do not have access to competitive employment. Notably, individuals with ID often experience difficulties in learning new tasks as well as with achieving high productivity, which create barriers to their social participation. Considering these difficulties discussed in the research literature, we assessed the effects of different interventions on learning and productivity. First, we identified the essential components of video instruction for two participants with ID while teaching them to enter data on a computer. For both participants, video modeling (VM) and self-instruction (SI) alone did not result in learning data entry. In both cases, it was necessary to add a prompting procedure in order for them to master the skill. The results indicate that the addition of a prompting procedure to VM and SI is necessary for some individuals. Second, we assessed the effects of differential reinforcement of high rates of behavior (DRH) on the productivity of four participants with mild or moderate ID. For all participants, DRH increased productivity. However, none of the participants achieved a level of productivity comparable to the standard norm for this task. The results indicate that using DRH to increase productivity is an interesting solution, but that it may be necessary to add another intervention to maximize productivity. In general, the results show that individuals with ID can learn data entry and increase their pace of data entry when provided with adequate support.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17174]
  • Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation - Thèses et mémoires [167]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS