Show item record

dc.contributor.advisorDurand, Micheline-Johanne
dc.contributor.authorJouni, Amal
dc.date.accessioned2018-03-02T15:13:04Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-03-02T15:13:04Z
dc.date.issued2018-10-18
dc.date.submitted2017-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19853
dc.subjectPratiques évaluatives.fr
dc.subjectÉducation préscolairefr
dc.subjectTechnologie mobile (tablette numérique)fr
dc.subjectDéveloppement professionnelfr
dc.subjectAssessment practicesfr
dc.subjectKindergarten educationfr
dc.subjectMobile technology (digital tablet)fr
dc.subjectProfessional developmentfr
dc.subject.otherEducation - Tests and Measurements / Éducation - Évaluation (UMI : 0288)fr
dc.titleIntégration de la démarche d’évaluation et des TIC mobiles (iPad) au préscolairefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSciences de l'éducation - Mesure et évaluation en éducationfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractL’éducation préscolaire au Québec a emboîté le pas à des changements inspirés du socioconstructivisme et de l’intégration des technologies qui ont eu des répercussions particulières dans le domaine de l’évaluation. Bien que l’intégration des TIC et de l’évaluation soient des défis au préscolaire, peu d’études traitent de ces changements dans la pratique enseignante. Dans ce contexte, nous avons proposé un dispositif de formation visant à accompagner une enseignante du préscolaire dans la mise en œuvre de pratiques évaluatives au service de l’apprentissage qui exploitent les tablettes numériques. Notre objectif était de décrire la façon dont une enseignante au préscolaire participant à un dispositif de formation intègre les technologies mobiles (l’iPad) et les pratiques évaluatives dans sa pratique quotidienne. Les cinq dimensions du développement professionnel de Shulman et Shulman (2004) ont été considérées pour analyser les changements dans les pratiques au cours et à la fin du dispositif de formation, à savoir la vision, la motivation, la compréhension, les pratiques, la réflexion et le partage communautaire. Les résultats ont révélé des changements plus ou moins prononcés en regard notamment des pratiques de régulation et de différenciation pédagogique ainsi qu’envers l’instrumentation. En ce qui concerne l’intégration de la tablette numérique, les résultats ont montré des changements plus prononcés lors de son utilisation à certaines étapes de la démarche d’évaluation. Finalement, l’accompagnement, par le biais de cercles pédagogiques, s’est révélé bénéfique.fr
dcterms.abstractKindergarten education in Quebec follows the changes inspired the competency-based approach, constructivism and the integration of Information and Communication Technologies (ICT) which have had particular ramifications in the field of assessment: the child needs to play an active role in same. Even if the integration of ICT in assessment is a challenge in kindergarten, few studies have shed light on these changes as regards teaching practices. In this context, we proposed a training program aimed at accompanying a kindergarten teacher in her assessment practices through the use of a digital tablet. This training program addressed problems dealt with in class and helps enrich teaching practices. In this study, we aimed to document the integration of mobile technologies and assessment practices in the daily life of a kindergarten teacher through the following tools: a questionnaire on assessment practices and video taping of learning circles, classroom practices and group discussions. The five components of professional development as defined by Shulman and Shulman (2004) were considered for analysing changes brought about in the vision, the motivation, understanding, practices and community sharing, during and at the end of the training. Results indicate a number of changes, which are more or less pronounced as regards regulation practices, differentiated instruction practices and use of assessment tools, be it at the level of the use of descriptive rubrics or self-assessment. As regards the integration of the digital tablet, results show marked changes as its use was favored in certain stages of the evaluation procedure, like data collection, judgement and communication. Finally, teacher accompaniment through learning circles proved to be beneficial.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.