Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/19853

Intégration de la démarche d’évaluation et des TIC mobiles (iPad) au préscolaire

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Jouni_Amal_2017_memoire.pdf (19.52Mb)
2017-08 (degree granted: 2018-10-18)
Author(s)
Jouni, Amal
Advisor(s)
Durand, Micheline-Johanne
Level
Master's
Discipline
Sciences de l'éducation - Mesure et évaluation en éducation
Keywords
  • Pratiques évaluatives.
  • Éducation préscolaire
  • Technologie mobile (tablette numérique)
  • Développement professionnel
  • Assessment practices
  • Kindergarten education
  • Mobile technology (digital tablet)
  • Professional development
  • Education - Tests and Measurements / Éducation - Évaluation (UMI : 0288)
Abstract(s)
L’éducation préscolaire au Québec a emboîté le pas à des changements inspirés du socioconstructivisme et de l’intégration des technologies qui ont eu des répercussions particulières dans le domaine de l’évaluation. Bien que l’intégration des TIC et de l’évaluation soient des défis au préscolaire, peu d’études traitent de ces changements dans la pratique enseignante. Dans ce contexte, nous avons proposé un dispositif de formation visant à accompagner une enseignante du préscolaire dans la mise en œuvre de pratiques évaluatives au service de l’apprentissage qui exploitent les tablettes numériques. Notre objectif était de décrire la façon dont une enseignante au préscolaire participant à un dispositif de formation intègre les technologies mobiles (l’iPad) et les pratiques évaluatives dans sa pratique quotidienne. Les cinq dimensions du développement professionnel de Shulman et Shulman (2004) ont été considérées pour analyser les changements dans les pratiques au cours et à la fin du dispositif de formation, à savoir la vision, la motivation, la compréhension, les pratiques, la réflexion et le partage communautaire. Les résultats ont révélé des changements plus ou moins prononcés en regard notamment des pratiques de régulation et de différenciation pédagogique ainsi qu’envers l’instrumentation. En ce qui concerne l’intégration de la tablette numérique, les résultats ont montré des changements plus prononcés lors de son utilisation à certaines étapes de la démarche d’évaluation. Finalement, l’accompagnement, par le biais de cercles pédagogiques, s’est révélé bénéfique.
 
Kindergarten education in Quebec follows the changes inspired the competency-based approach, constructivism and the integration of Information and Communication Technologies (ICT) which have had particular ramifications in the field of assessment: the child needs to play an active role in same. Even if the integration of ICT in assessment is a challenge in kindergarten, few studies have shed light on these changes as regards teaching practices. In this context, we proposed a training program aimed at accompanying a kindergarten teacher in her assessment practices through the use of a digital tablet. This training program addressed problems dealt with in class and helps enrich teaching practices. In this study, we aimed to document the integration of mobile technologies and assessment practices in the daily life of a kindergarten teacher through the following tools: a questionnaire on assessment practices and video taping of learning circles, classroom practices and group discussions. The five components of professional development as defined by Shulman and Shulman (2004) were considered for analysing changes brought about in the vision, the motivation, understanding, practices and community sharing, during and at the end of the training. Results indicate a number of changes, which are more or less pronounced as regards regulation practices, differentiated instruction practices and use of assessment tools, be it at the level of the use of descriptive rubrics or self-assessment. As regards the integration of the digital tablet, results show marked changes as its use was favored in certain stages of the evaluation procedure, like data collection, judgement and communication. Finally, teacher accompaniment through learning circles proved to be beneficial.
Collections
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires [542]
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [15031]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS