La croyance au Père Noël a une date de péremption
Belief in Santa Claus has an expiry date
Article [Accepted Manuscript]
Is part of
Enfance ; vol. 61, no. 4, pp. 365-381.Abstract(s)
La plupart des enfants en Occident sont en contact avec le Père Noël
au cours de leur enfance. Pour la plupart des parents, il s’agit d’une
croyance anodine destinée à conférer à la fête de Noël un certain
mystère. Certains parents considèrent toutefois que promouvoir la
croyance au Père Noël, c’est valoriser le mensonge. L’objectif de ce
texte est de passer en revue les arguments des uns et des autres.
Nous mettons d’abord en évidence quelques variables susceptibles
de favoriser ou non cette croyance. Par la suite, nous présentons les
travaux qui se sont intéressés à l’impact de la croyance au Père Noël
et de la découverte de la vérité. Nous considérerons alors le point de
vue des enfants et celui des parents. Nous évoquons enfin le caractère
adaptatif du mensonge dans une perspective évolutionniste. Most Western children are exposed to Santa Claus during their childhood.
For most parents, this is an innocent belief intended to lend Christmas a
certain sense of mystery. Some parents, however, feel that encouraging
belief in Santa, in fact, promotes lying. This text will provide an overview
of the arguments. We will first bring up several variables likely to favour
or discourage belief in Santa. We will go on to present studies that have
examined the impact of believing in Santa and discovering the truth. We
will then consider both children’s and parents’ points of view. We will
finish by discussing the adaptive character of lying in an evolutionary
perspective.
Other location(s)
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.