Développement d’une grille pour l’analyse de la culture e-learning dans des forums de discussion en ligne
Thesis or Dissertation
2011-12 (degree granted: 2012-04-05)
Author(s)
Level
Master'sDiscipline
Sciences de l'éducation - PsychopédagogieKeywords
Abstract(s)
La formation à distance (FAD) est de plus en plus utilisée dans le cadre de la formation des enseignants aux technologies de l’information et de la communication (TIC). Dans les pays en voie de développement, elle permet non seulement de réduire les coûts par rapport à une formation traditionnelle, mais aussi de modéliser des pratiques pédagogiques exemplaires qui permettent de maximiser le recours aux TIC. En ce sens, la formation continue des enseignants aux TIC par des cours à distance qui intègrent des forums de discussion offre plusieurs avantages pour ces pays. L’évaluation des apprentissages réalisés dans les forums reste cependant un problème complexe. Différents modèles et différentes procédures d’évaluation ont été proposés par la littérature, mais aucun n’a encore abordé spécifiquement la culture e-learning des participants telle qu’elle est définie par le modèle IntersTICES (Viens, 2007 ; Viens et Peraya, 2005). L’objectif de notre recherche est l’élaboration d’une grille opérationnelle pour l’analyse de la culture e-learning à partir des contenus de différents forums de discussion utilisés comme activité de formation dans un cours à distance.
Pour développer cette grille, nous utiliserons une combinaison de modèles recensés dans la revue de littérature afin de circonscrire les principaux concepts et indicateurs à prendre en compte pour ensuite suivre les procédures relatives à l’analyse de la valeur, une méthodologie qui appelle la production d’un cahier des charges fonctionnel, la production de l’outil, puis sa mise à l’essai auprès d’experts. Cette procédure nous a permis de mettre sur pied une grille optimale, opérationnelle et appuyée par une base théorique et méthodologique solide. The reality of a globally interconnected knowledge society is now possible by the continuous advances in Information and Telecommunications Technology (ICT) in which broadband availability has made possible for people to meet, discuss, learn, and innovate in virtual spaces: anywhere and anytime. For this society, the education system has no boundaries with virtual spaces used by educators and students alike to learn and exchange knowledge: the knowledge and role of the teachers in this case is fundamental to the successful development of this society. As such, distance learning is increasingly used for training teachers not only in ICT but also in the use of pedagogical tools that can improve the in-class learning. With the limited availability of physical exchanges, developing countries are main beneficiaries of distance education as it not only provides high quality learning as it attracts worldwide experts in its forums at a fraction of the costs when compared to the traditional face-to-face training but also allows for modeling best teaching practices that can maximize the benefits of ICT in the education system. In this sense, the ICT training of teachers in distance learning courses allows for a wide range and a high qualitative exchange in these discussion forums, which is a clear advantage for developing countries. The evaluation of learning achieved in the forums, however, remains a complex problem. Different models and assessment procedures have been proposed in a wide range of literature but none have specifically addressed the e-learning culture as defined by the model IntersTICES (Viens, 2007 ; Viens and Peraya, 2005). The aim of this research is to develop an analytical framework for the e-learning culture using the contents of discussion forums for training activities in distance learning courses. In developing this analytical framework, we reviewed and used a combination of models identified in the literature and categorized key concepts and indicators for a value analysis methodology and a function analysis system technique. As result, we developed the framework and tested it with experts in the field. This process allowed us to develop an analytical and operational framework supported by a solid theoretical basis.
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