• Concevoir une formation par concordance pour développer le raisonnement professionnel : quelles étapes faut-il parcourir ? 

    Designing a learning by concordance tool to develop professional reasoning skills: What are the steps to follow?
    Charlin, Bernard; Deschênes, Marie-France; Dumas, Jean-Pierre; Lecours, Julie; Vincent, Anne-Marie; Kassis, Jeannine; Guertin, Louis; Gagnon, Robert; Robert, Diane; Foucault, Amélie; Lubarsky, Stuart; Fernandez, Nicolas (EDP Sciences, 2019-10-14)
    Contexte : Développer le raisonnement est une nécessité dans la formation des professionnels de la santé. La formation par concordance (FpC) est une approche pédagogique qui place les apprenants dans des situations authentiques. Les questions posées ...
  • Educators and practitioners’ perspectives in the development of a learning by concordance tool for medical clerkship in the context of the COVID pandemic 

    La perspective des éducateurs et des praticiens sur le développement d’un outil de formation par concordance pour l’externat de médecine dans le contexte de la COVID-19
    Deschênes, Marie-France; Charlin, Bernard; Phan, Véronique; Grégoire, Geneviève; Riendeau, Tania; Henri, Margaret; Fehlmann, Aurore; Moussa, Ahmed (Association des facultés de médecine du Canada, 2021-12-29)
    Background: The COVID-19 pandemic has forced medical schools to create educational material to palliate the anticipated and observed decrease in clinical experiences during clerkships. An online learning by concordance (LbC) tool was developed to ...
  • Expérience d’enseignants à la réalisation d’un dispositif numérique de formation basée sur la concordance de jugement 

    Teachers’ experience of completing an online concordance-of-judgment learning tool
    Deschênes, Marie-France; Tremblay, Katia; Pelletier, Isabelle; Charlin, Bernard; Fernandez, Nicolas (Centre de recherche interuniversitaire sur la formation et la profession enseignante, 2022)
    L’article présente l’expérience d’enseignants du collégial à la réalisation d’un dispositif numérique de formation basée sur la concordance de jugement en enseignement comme mode de soutien au développement professionnel continu. Dans ce dispositif, ...
  • Learning by concordance (LbC) to develop professional reasoning skills : AMEE guide no. 141 

    Charlin, Bernard; Deschênes, Marie-France; Fernandez, Nicolas (Taylor and Francis, 2021-03-29)
    Developing effective clinical reasoning is central to health professions education. Learning by concordance (LbC) is an on-line educational strategy that makes learners practice reasoning competency in case-based clinical situations. The questions ...
  • What can designing learning-by-concordance clinical reasoning cases teach us about instruction in the health sciences? 

    Fernandez, Nicolas; Deschênes, Marie-France; Akremi, Haifa; Lecours, Lise; Jobin, Vincent; Charlin, Bernard (Ubiquity Press, 2023-05-18)
    Introduction: Learning-by-concordance (LbC) is an online learning strategy to practice reasoning skills in clinical situations. Writing LbC clinical cases, comprising an initial hypothesis and supplementary data, differs from typical instructional ...