Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/5349

Utilisation des TIC dans l’enseignement secondaire et développement des compétences des élèves en résolution de problèmes mathématiques au Burkina Faso

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Boro_Issa_2011_these.pdf (1.146Mb)
2011-01 (degree granted: 2011-08-04)
Author(s)
Boro, Issa
Advisor(s)
Karsenti, Thierry
Gervais, Colette
Level
Doctoral
Discipline
Sciences de l'éducation - Psychopédagogie
Keywords
  • résolution de problèmes
  • compétences
  • Burkina Faso
  • mathématiques
  • enseignement secondaire
  • problem solving
  • skills
  • Burkina Faso
  • Education - Mathematics / Éducation - Mathématiques (UMI : 0280)
Abstract(s)
La présente étude intitulée « utilisation des technologies de l’information et de la communication dans l’enseignement secondaire et développement des compétences des élèves en résolution de problèmes mathématiques au Burkina Faso » est une recherche descriptive de type mixte examinant à la fois des données qualitatives et quantitatives. Elle examine les compétences en résolution de problèmes mathématiques d’élèves du Burkina Faso pour révéler d’éventuelles relations entre celles-ci et l’utilisation des TIC par les élèves ou leur enseignant de mathématiques. L’intérêt de cette recherche est de fournir des informations aussi bien sur la réalité des TIC dans l’enseignement secondaire au Burkina que sur les effets de leur présence dans l’enseignement et l’apprentissage des mathématiques. Les éléments théoriques ayant servi à l’analyse des données sont présentés suivant trois directions : la résolution des problèmes, le développement des compétences, et les relations entre les TIC, le développement de compétences et la résolution de problèmes. Du croisement de ces éléments émergent trois axes pour le développement de la réponse apportée à la préoccupation de l’étude : 1) décrire l’utilisation de l’ordinateur par les élèves du Burkina Faso pour améliorer leur apprentissage des mathématiques ; 2) identifier des rapports éventuels entre l’utilisation de l’ordinateur par les élèves et leurs compétences en résolution de problèmes mathématiques ; 3) identifier des rapports entre les compétences TIC de l’enseignant de mathématiques et les compétences de ses élèves en résolution de problèmes. Les processus de la résolution de problèmes sont présentés selon l’approche gestaltiste qui les fait passer par une illumination et selon l’approche de la théorie de la communication qui les lie au type de problème. La résolution de problèmes mathématiques passe par des étapes caractéristiques qui déterminent la compétence du sujet. Le concept de compétence est présenté selon l’approche de Le Boterf. Les données révèlent que les élèves du Burkina Faso utilisent l’ordinateur selon une logique transmissive en le considérant comme un répétiteur suppléant de l’enseignant. Par la suite, il n’y a pas de différence significative dans les compétences en résolution de problèmes mathématiques entre les élèves utilisant l’ordinateur et ceux qui ne l’utilisent pas. De même, l’étude révèle que les enseignants présentant des compétences TIC n’ont pas des élèves plus compétents en résolution de problèmes mathématiques que ceux de leurs collègues qui n’ont pas de compétences TIC.
 
This study entitled "Use of information and communication technologies in secondary education and development of students in mathematical problems solving skills in Burkina Faso" is a mixed descriptive research examining both qualitative and quantitative data. It examines the math problem solving skills of students from Burkina Faso to reveal possible relationships between them and the use of ICT by students or teachers in mathematics. The interest of this research is to provide information as well on the reality of ICT in secondary education in Burkina Faso as on the effect of their presence in teaching and learning mathematics. The theoretical elements used for data analysis are presented in three areas: problem solving, skills development and the relationship between ICT, skills development and problem solving. From crossing these areas rose three directions in witch the response to the concern of the study is presented: 1) describe the use of computers by students from Burkina Faso to improve their learning of mathematics; 2) identify possible relationship between the use of computer by students and their mathematical problems solving skills; 3) identify relationships between mathematics teachers ICT skills and their students problems solving skills. The problem solving process is presented according the gestalt theory that takes it through an enlightenment, and according to the communication theory approach that links it to the type of problem to solve. Mathematical problems solving goes through characteristic stages that determine the subject’s abilities. The concept of competence is presented using the approach of Le Boterf. The data show that students from Burkina Faso are using the computer in a transmissive way taking it as a substitute for the teacher. Subsequently, in mathematical problem solving skills there is no meaningful difference between students who use computer and those who do not use it. Similarly, the study found that students whose teacher has ICT skills were not more competent in mathematical problems solving than those whose teacher does not have ICT skills.
Collections
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires [609]
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17174]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS