Show item record

dc.contributor.advisorRahm, Jrène
dc.contributor.advisorKanouté, Fasal
dc.contributor.authorLamothe-Lachaîne, Audrey
dc.date.accessioned2011-07-13T14:28:34Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONen
dc.date.available2011-07-13T14:28:34Z
dc.date.issued2011-06-02
dc.date.submitted2011-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/5159
dc.subjectJeunes réfugiésen
dc.subjectIdentitéen
dc.subjectTrajectoire migratoireen
dc.subjectProcessus d’intégrationen
dc.subjectAdolescent refugeesen
dc.subjectIdentityen
dc.subjectImmigrant’s trajectoriesen
dc.subjectSocial and academic integrationen
dc.subject.otherEducation - Social Sciences / Éducation - Sciences sociales (UMI : 0534)en
dc.titleRegard sur le projet migratoire et d’intégration et sur le processus identitaire de jeunes réfugiés au Québecen
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSciences de l'éducation - Psychopédagogieen
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sen
etd.degree.nameM.A.en
dcterms.abstractCette recherche qualitative de type exploratoire tente, à l'aide du discours de jeunes réfugiés, de comprendre de quelle manière leur parcours migratoire contribue à leur projet d'intégration et identitaire, notamment en saisissant leurs perceptions de leur situation actuelle, leurs rapports avec différents réseaux sociaux, l'impact de leur statut identitaire sur leur insertion scolaire, l'impact de leur statut d’immigrant sur les relations intrafamiliales comme sur leurs choix de relations avec les pairs et leur vision de leur futur. De plus, le but de ce mémoire est de poser un regard sur la mise en place de différentes formes de stratégies identitaires au sein de divers réseaux d'appartenance locaux ou transnationaux (école, religion, organismes communautaires, etc.). Afin de mieux comprendre cette réalité, encore peu traitée au Québec, de jeunes réfugiés âgés entre 15 et 21 ans ont été sollicités pour prendre la parole lors de deux entrevues semi-dirigées. Les données résultant des entrevues mettent en évidence une singularité des cas. Malgré tout, quelques tendances semblent ressortir dans le projet migratoire et d’intégration, tels que des trajectoires migratoires empreintes d’événements douloureux, des défis dans le parcours social et scolaire au Québec et une capacité à surmonter l’adversité dans des situations de contraintes répétitives.en
dcterms.abstractThe purpose of this qualitative exploratory study was to examine refugee youths’ immigration trajectories and their integration and identity work as newcomers to Quebec. Their perceptions were explored in terms of social integration, school integration, the development of peer networks, and their future outlook and aspirations. Employed identity strategies were explored in contexts such as schooling, religion, and community organizations. Five refugee youth, ranging in age from 15 to 21 years, were solicited for the study. They participated in two in-depth semi-structured interviews, facilitated by the use of personal artefacts and pictures. Results underline the uniqueness of each of the cases, both in terms of reasons for departure and subsequent trajectories and identity work. Despite this diversity, some commonalities could be noted. The immigration trajectories were emotionally charged and difficult for all youth interviewed. They all struggled with their social integration both within and outside of school, as well as in terms of ensuring continued academic success. Yet, they all exhibited the capacity to overcome adversity, despite repeated and on-going challenges, and showed much resilience. In terms of their identity strategies, some developed a hybrid identity, integrating past and current identity work into a coherent whole, while others were still in a stage of exploration or actively involved in working towards a coherent sense of self that could accommodate the complexity of their life experiences. Longitudinal studies are needed to document the development of identity strategies that facilitate refugee youths’ integration while ensuring on-going resilience, academic success and psychological well-being.en
dcterms.languagefraen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.