Show item record

dc.contributor.advisorLeclair, François Hugues
dc.contributor.authorCôté, Thierry
dc.date.accessioned2024-07-02T15:37:58Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2024-07-02T15:37:58Z
dc.date.issued2024-05-17
dc.date.submitted2003-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/33498
dc.subjectContinuum polyscalairefr
dc.subjectNarrativitéfr
dc.subjectCompositionfr
dc.subjectPolystylismefr
dc.subjectBalletfr
dc.subjectQuatuor à cordefr
dc.subjectPolyscalar Continuumfr
dc.subjectnarrativityfr
dc.subjectpolystylismfr
dc.subjectquartetfr
dc.subjectpoemfr
dc.subjectmusicfr
dc.subject.otherMusical composition / Composition musicale (UMI : 0216)fr
dc.titleLes implications polystylistiques de la narrativité dans ma démarche compositionnellefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Mus.fr
dcterms.abstractDans ce mémoire, j’analyse les trois pièces composées dans le cadre de ma maîtrise en musique, option composition et création sonore, à l’Université de Montréal. J’y décris mon processus de création et j’y présente les enjeux au cœur de ma démarche, notamment en ce qui concerne le volet narratif de mes œuvres et les impacts polystylistiques de cette narrativité. J’explique notamment comment je réconcilie la pluralité des sources d’inspirations puisées selon les besoins narratifs avec un désire d’uniformité esthétique et de cohérence formelle au sein de mes œuvres. Celles-ci sont donc présentées en ordre chronologique et vont comme suit : 1 : La prison de glace. Cycle de quatre poèmes pour baryton et piano d’une durée d’environ 15 minutes. 2 : L’épinette noire. Pièce narrativement abstraite écrite pour quatuor à corde d’une durée d’environ 5 minutes. 3 : La Dame blanche. Ballet pour orchestre symphonique inspiré de la légende de La Dame blanche de la chute Montmorency d’une durée d’environ 55 minutes.fr
dcterms.abstractIn this thesis, I analyze the three pieces composed as part of my master's degree in music, option composition and sound creation, at Université de Montréal. I describe my creative process and I present the challenges that I faced throughout, especially regarding the narrative side of my pieces and its polystylistics impacts. I especially explain how I reconcile the plurality of inspirations drawn accordingly to my narrative needs despite a desire for aesthetic uniformity and formal coherence within each piece. They are therefore presented in chronological order and go as follows: 1: La prison de glace. A 15 minutes cycle of four poems for baritone and piano 2: L’épinette noire. Narratively abstract piece written for string quartet of about 5 minutes. 3: La Dame blanche. A 55 minutes ballet for symphonic orchestra inspired by the La Dame blanche de la chute Montmorency legend, lasting about 55 minutes. Keywords: Polyscalar Continuum, narrativity, composition, polystylism, ballet, quartet, poem, musicfr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail
Audio
Audio
Audio
Audio

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.