Show item record

dc.contributor.advisorChâteau-Dutier, Emmanuel
dc.contributor.advisorUricchio, William
dc.contributor.authorDemay-Degoustine, Marie-Odile
dc.date.accessioned2024-06-18T15:56:00Z
dc.date.availableMONTHS_WITHHELD:60fr
dc.date.available2024-06-18T15:56:00Z
dc.date.issued2024-05-22
dc.date.submitted2023-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/33380
dc.subjecttélévisionfr
dc.subjecthistoire de l'artfr
dc.subjectsérie téléviséefr
dc.subjecthistoire de la télévisionfr
dc.subjectfilm sur l'artfr
dc.subjectcinémafr
dc.subjectÉtats-Unisfr
dc.subjectRoyaume-Unifr
dc.subjectKenneth Clarkfr
dc.subjectJohn Bergerfr
dc.subjectFrancefr
dc.subjectAndré Malrauxfr
dc.subjectMadeleine Hoursfr
dc.subjectProgram for art on filmfr
dc.subjectFédération internationale du film sur l'artfr
dc.subjectcinématographe éducatiffr
dc.subjectRudolf Arnheimfr
dc.subjectArt historyfr
dc.subjectTelevision historyfr
dc.subjectFilms about artfr
dc.subjectTelevision seriesfr
dc.subjectMédiafr
dc.subjectWalter Benjaminfr
dc.subjectUnited Statesfr
dc.subjectUnited Kingdomfr
dc.subjectEducational cinematographfr
dc.subject.otherArt history / Histoire de l’art (UMI : 0377)fr
dc.titleFormes et discours d’histoire de l’art dans les films et émissions télévisuelles sur l’artfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineHistoire de l'artfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralfr
etd.degree.namePh. D.fr
dcterms.abstractThis research analyses how the medium of television has taken up the question of art history through the historical and critical review of series that have been acclaimed by their mass audiences. Viewed from a historical perspective, a number of milestone series have left their mark on the history of television and art. Some of them have contributed to the construction and dissemination of art-historical discourse, often formal and sometimes critical. This work examines film and television production on art in the developed countries of North America and Western Europe, notably the United States, France and the United Kingdom, at the time of the emergence and institutionalization of the medium of television, between 1945 and 1970, and then looks at the resonances in subsequent and contemporary programs. And, secondly, in a spirit of critical analysis, to try to understand what "television is doing to art and its history" in order to identify the specific discourse of television art history. In practical terms, the aim is to add to the literature on a subject that has so far received very little attention from art historians, and to help legitimize the medium as an object of art criticism.fr
dcterms.abstractCette recherche analyse comment le média télévision s'est emparé de la question de l'histoire de l'art à travers l'examen historique et critique de séries plébiscitées par le grand public. Dans une perspective historique, un certain nombre de séries phares ont marqué l'histoire de la télévision et de l’art, dont certaines ont contribué à la construction et à la diffusion d'un discours sur l'histoire de l'art, souvent formel, parfois critique. Cet ouvrage examine d’une part, la production cinématographique et télévisuelle sur l'art dans les pays développés d'Amérique du Nord et d'Europe occidentale, notamment les États-Unis, la France et le Royaume-Uni, au moment de l'émergence et de l'institutionnalisation du média télévisuel, entre 1945 et 1970, puis leur résonance dans les programmes ultérieurs et contemporains. D'autre part, dans un esprit d'analyse critique, il s’agit de comprendre ce que "la télévision fait à l'art et à son histoire" afin d'identifier le discours spécifique de l'histoire de l'art télévisuelle. Concrètement, cette thèse vient enrichir la littérature sur un sujet jusqu'ici peu traité par les historiens de l'art et des médias, et contribuer à légitimer le média comme objet de la critique d'art.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

PDF
Under embargo until: 2029-05-22

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.