Browsing Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation by Title
Now showing items 315-334 of 503
-
Newspaper coverage of autism treatment in Canada: 10-year trends (2004–2013)
Couverture médiatique des traitements de l’autisme au Canada : tendances sur 10 ans (2004-2013)
(SAGE Publications, 2015)Objective: To compare trends in coverage of empirically supported and alternative autism treatments in Canadian newspapers during a 10-year period and to examine whether the portrayal of empirically supported and alternative treatments differed. ... -
Le nombre de symptômes de type autistique : quelle est leur place dans le processus de développement ?
(2019-05-08)Le développement neurocognitif de l’enfant en bas âge est un processus qui permet de prédire le développement de compétences sociales, émotionnelles et cognitives qui permettraient à l’enfant d’effectuer avec succès la transition vers un environnement ... -
Le nombre d’Avogadro en prend pour son rhume : l’homéopathie en question
The Avogadro’s constant as gone out the window : homeopathy in question.
(Revue de psychoéducation (Université de Montréal. École de psychoéducation.), 2014-06)Même si de plus en plus de psychoéducateurs utilisent des approches appuyées sur des données probantes, ils sont également confrontés dans leur pratique quotidienne à des approches dites alternatives dont la validité, dans la majorité des cas, reste ... -
Noncompliance
(Springer, 2023-06-08)Among challenging behavior, noncompliance has the unique characteristic of describing the failure to engage in, or the absence of, a specific behavior (i.e., compliance). Recognizing that the term “compliance” has negative connotations for many, we ... -
L'oxygénothérapie hyperbare dans le traitement de la paralysie cérébrale : arnaque ou traitement approprié?
Hyberbaric oxygen therapy in the treatment of cerebral palsy : fraud or adequate treatment?
(Revue de psychoéducation (Université de Montréal. École de psychoéducation.), 2008-06)L'oxygénothérapie hyperbare (OTH) consiste à soumettre un patient à des taux de pression plus élevés que la pression atmosphérique normale et de lui faire respirer 100 % d'oxygène. Cette approche a été mise à l'essai pour le traitement de nombreuses ... -
Paid employment in adolescence and rapid integration into a career-related job in early adulthood among vulnerable youth : the identity connection
(Elsevier, 2023-03-05)For youth transitioning to adulthood, finding a job that matches one's career aspirations is a major challenge. This is especially true for non-college-bound youth, for whom well-paid, meaningful work opportunities are scarce. One avenue often proposed ... -
Participation au Programme Équipe et symptômes intériorisés chez l’enfant : effets médiateurs des pratiques parentales et des symptômes extériorisés
(2021-10-21)Les problèmes intériorisés, comprenant principalement les problèmes d’anxiété et de dépression, sont des conditions ayant de multiples conséquences pour les personnes touchées (p.ex. : détresse, fatigue importante, difficultés fonctionnelles). Malgré ... -
Pathways to prevention: protocol for the CAP (Climate and Preventure) study to evaluate the long-term effectiveness of school-based universal, selective and combined alcohol misuse prevention into early adulthood
(BMC, 2018-05-21)Background: Alcohol use and associated harms are among the leading causes of burden of disease among young people, highlighting the need for effective prevention. The Climate and Preventure (CAP) study was the first trial of a combined universal and ... -
Peer victimization and anxiety in genetically vulnerable youth : the protective roles of teachers' self-efficacy and anti-bullying classroom rules
(Springer, 2015-08)Many victimized youngsters are at risk of developing internalizing problems, and this risk seems to be especially pronounced when they are genetically vulnerable for these problems. It is unclear, however, whether protective features of the school ... -
Perception des visages auprès des adolescents et des adultes autistes
(2012-10-11)La perception faciale est la mesure visuelle la plus commune pour mesurer les habiletés sociales chez les personnes autistes. Lorsque cette habileté est atypique, la nature de son origine est souvent contentieuse. Une hypothèse suggère qu’une analyse ... -
Perceptions of behavior analysis in France : accuracy and tone of posts in an Internet forum on autism
(Springer, 2021-07-22)Applied behavior analysis (ABA), which is often used as the basis for designing interventions for people with autism spectrum disorder (ASD), is highly misrepresented and underutilized in many countries. One country where ABA remains particularly ... -
Perfectionnisme et symptômes intériorisés chez des étudiants universitaires en relation d'aide : rôle médiateur du soutien social perçu
(2021-11-17)Les étudiants universitaires doivent faire face à de nombreux défis développementaux et ils sont exposés à de multiples stresseurs susceptibles d’affecter leur bien-être psychologique. Pendant leur parcours universitaire, les étudiants en relation ... -
Performer ... sans anxiété : programme d'intervention pour réduire l'anxiété de performance en milieu scolaire
(2014-08)Ce rapport d'intervention présente la planification, l'implantation et l'évaluation d'un programme pour réduire l'anxiété de performance en milieu scolaire: Performer ... sans anxiété. Ce programme a été implanté dans une école secondaire québécoise. ... -
Persistence and innovation effects in genetic and environmental factors in negative emotionality during infancy : a twin study
(Public Library of Science, 2017-04-27)Background Difficult temperament in infancy is a risk factor for forms of later internalizing and externalizing psychopathology, including depression and anxiety. A better understanding of the roots of difficult temperament requires assessment of its ... -
Persistent genetic and family-wide environmental contributions to early number knowledge and later achievement in mathematics
Etiology of early math knowledge and skills development
(SAGE, 2017-10-03)This study investigated the stable and transient genetic and environmental contributions to individual differences in number knowledge in the transition from preschool (age 5) to Grade 1 (age 7) and to the predictive association between early number ... -
A person-centered perspective on differential efficacy of early behavioral intervention in children with autism : a latent profile analysis
(Elsevier, 2022-07-16)Background: Individuals with autism spectrum disorder (ASD) present heterogeneous symptom manifestations and responses to intervention. Despite being well-established, early intensive behavioral intervention (EIBI) has produced inconsistent responding ... -
Personal and familial predictors of peer victimization trajectories from primary to secondary school
Predictors of peer victimization trajectories
(American Psychological Association, 2016-07)Using a sample of 767 children (403 girls, 364 boys), this study aimed to 1) identify groups with distinct trajectories of peer victimization over a six-year period from primary school through the transition to secondary school, and 2) examine the ... -
Phenotypic and genetic associations between reading comprehension, decoding skills, and ADHD dimensions : evidence from two population-based studies
Phenotypic and genetic associations between reading and ADHD
(Wiley, 2015-02)BACKGROUND: The phenotypic and genetic associations between decoding skills and ADHD dimensions have been documented but less is known about the association with reading comprehension. The aim of the study is to document the phenotypic and genetic ... -
Pistes de prévention en santé mentale pour les étudiants en relation d’aide : influence de facteurs de risque et de protection sur des indicateurs de santé mentale
(2018-05-10)Venir en aide à des personnes avec des besoins particuliers entraînant des difficultés d’adaptation est une profession valorisante, mais potentiellement coûteuse pour la santé psychologique de l’aidant. Dès leur formation, les étudiants en relation ... -
Pour dissiper quelques confusions
(Revue de psychoéducation (Université de Montréal. École de psychoéducation.), 2004)Éditorial en réponse à un article d'Andrée Quiviger.