Browsing Faculté des arts et des sciences – École de psychoéducation by Title
Now showing items 298-317 of 507
-
Liens réciproques entre la participation au sport et l’adaptation psycho-sociale et scolaire de l'enfant : une étude longitudinale prospective
(2021-10-21)Les recherches antérieures suggèrent que l'activité physique, y compris la participation au sport, est bénéfique pour la santé mentale et l’adaptation à l’école. À l'inverse, ces deux éléments importants de la promotion de la santé pourraient-ils aussi ... -
Links between friends' physical aggression and adolescents' physical aggression : what happens if gene-environment correlations are controlled?
(Sage, 2016-05)Exposure to deviant friends has been found to be a powerful source of influence on children’s and adolescents’ aggressive behavior. However, the contribution of deviant friends may have been overestimated because of a possible non-accounted gene-environment ... -
Links between the mother-adolescent and father-adolescent relationships and adolescent depression : a genetically informed study
Links between the parent-adolescent Relationship quality and depression
(Taylor & Francis, 2017-08-18)This study examined the unique roles of support and conflict in the relationship with the mother and the father in predicting changes in adolescents’ depressive symptoms over a 1- year period. Potential moderating effects of genetic factors (Gene × ... -
A longitudinal empirical investigation of the pathways model of problem gambling
Longitudinal investigation of the pathways model
(Springer, 2017-12-31)Background and Aims: The Pathways Model of Problem Gambling suggests the existence of three developmental pathways to problem gambling, each differentiated by a set of predisposing biopsychosocial characteristics: Behaviorally Conditioned (BC), ... -
Longitudinal links between gambling participation and academic performance in youth : a test of four models
Gambling participation and academic achievement
(Springer, 2018-09-30)Gambling participation and low academic performance are related during adolescence, but the causal mechanisms underlying this link are unclear. It is possible that gambling participation impairs academic performance. Alternatively, the link between ... -
A longitudinal twin study of callous-unemotional traits during childhood
Longitudinal twin callous-unemotional, 1
(American Psychological Association, 2018-05)Previous research indicates that genetic factors largely account for the stability of callous-unemotional (CU) traits in adolescence. However, the genetic-environmental etiology of the development of CU traits has not been extensively investigated in ... -
M'affirmer, ce n'est pas sorcier : programme visant à prévenir le risque de victimisation chez les enfants de maternelle en améliorant leur capacité à s'affirmer positivement
(2012-07)La victimisation est une problématique qui est présente très tôt à l'école et qui entraîne des conséquences importantes chez les victimes à court terme et à long terme. Le programme d'intervention M'affirmer, ce n'est pas sorcier, qui est présenté ... -
Machine learning to analyze single-case data : a proof of concept
(Springer, 2020)Visual analysis is the most commonly used method for interpreting data from singlecase designs, but levels of interrater agreement remain a concern. Although structured aids to visual analysis such as the dual-criteria (DC) method may increase ... -
Machine learning to analyze single-case graphs : a comparison to visual inspection
(Wiley, 2021-07-15)Behavior analysts commonly use visual inspection to analyze single-case graphs, but studies on its reliability have produced mixed results. To examine this issue, we compared the Type I error rate and power of visual inspection with a novel approach—machine ... -
Machine learning to support visual inspection of data : a clinical application
(SAGE, 2021-08-12)Practitioners in pediatric feeding programs often rely on single-case experimental designs and visual inspection to make treatment decisions (e.g., whether to change or keep a treatment in place). However, researchers have shown that this practice ... -
Mémoire présenté à la Commission de l’économie et du travail : dans le cadre des consultations particulières et auditions publiques sur le projet de loi 19 : loi sur l’encadrement du travail des enfants
(Myriagone Chaire McConnell-Université de Montréal en mobilisation des connaissances jeunesse, 2023-04-17) -
Mesurer les attitudes explicites, les connaissances et l’ouverture à l’autisme dans une population francophone
Measuring explicit attitudes, knowledge, and openness toward autism in a French-speaking population
(Revue de psychoéducation, 2024-05-06)La stigmatisation est un enjeu d’actualité pour les personnes autistes. Cependant, le manque d’instruments disponibles en français pour mesurer les défis liés à la stigmatisation est un frein à la recherche dans ce domaine. Pour remédier à ce ... -
Mieux comprendre l’efficacité différentielle de l’intervention comportementale intensive auprès des enfants ayant un trouble du spectre de l’autisme
(2022-06-22)L’intervention comportementale intensive (ICI) est l’intervention offerte par les services publics du Québec aux jeunes enfants diagnostiqués d’un trouble du spectre de l’autiste (TSA). Plusieurs organismes nationaux de santé considèrent l’ICI comme ... -
Mobilité scolaire au secondaire et décrochage scolaire : rôle du cycle scolaire et de la période annuelle
(2021-11-17)Des considérations théoriques suggèrent que la mobilité scolaire au secondaire peut perturber l’adaptation des adolescents et mener au décrochage scolaire, en particulier lorsqu’elle survient à certains moments inopportuns sur le plan scolaire ou ... -
Modelling vocabulary development among multilingual children prior to and following the transition to school entry
(Taylor & Francis, 2017-01-03)Differences between monolingual and multilingual vocabulary development have been observed but few studies provide a longitudinal perspective on vocabulary development before and following school entry. This study compares vocabulary growth profiles ... -
The moderating role of peer norms in the associations of social withdrawal and aggression with peer victimization
Peer norms, social withdrawal and victimization
(American Psychological Association, 2018-08)This study examined the moderating role of classroom injunctive norms salience regarding social withdrawal and regarding aggression in the longitudinal association between these behaviors and peer victimization. A total of 1,769 fourth through sixth ... -
Moderators of two Indicated Cognitive-Behavioral Depression Prevention Approaches for Adolescents in a School-Based Effectiveness Trial
(2014-02)Objective: Our aim was to identify moderators of the effects of a cognitive behavioral group-based prevention program (CB group) and CB bibliotherapy, relative to an educational brochure control condition and to one another, in a school-based ... -
Monitorage des mesures physiologiques et des comportements répétitifs associés au stress chez les enfants ayant un trouble du spectre de l’autisme
(2020-12-16)Le trouble du spectre de l’autisme se caractérise par la présence de difficultés au plan de la communication sociale et par la présence de comportements répétitifs et d’intérêts restreints (American Psychiatric Association, 2013). Les enfants ayant un ...