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Dark waters : spotlight on immersion
(Eurosis, 2005)
This paper combines several empirical studies and some theoretical research to shed some light on the dark, undefined waters in which we plunge when we are “immersed”. Immersion, across all media, comes in three different ...
Qui est ‘je’? Autour de quelques stratégies vidéoludiques de design de personnage pour gérer l’actantialité ludo-narrative du joueur et son immersion fictionnelle
(Les Presses de l'Université du Québec, 2013)
De plus en plus, le jeu vidéo se présente et se vit en termes de récit, ce qui n’est pas sans causer de nombreux maux de tête aux concepteurs de jeux comme aux théoriciens. Cet article s’intéresse au rôle central joué par ...
Thumb-bangers : exploring the cultural bond between video games and heavy metal
(Inter-Disciplinary Press, 2012)
Heavy metal and video games share an almost simultaneous birth, with Black Sabbath’s debut album in 1970 and Nolan Bushnell’s Computer Space in 1971. From Judas Priest’s ‘Freewheel Burning’ music video in 1984 to Tim ...
Les jeux vidéo : au cœur de l’art, de la culture et de la société
Quels sont les effets des jeux vidéo sur les individus?;Quelles sont les mutations en cours dans le monde des jeux vidéo?; Quels types de culture et de société instaurent les jeux vidéo?
(Les Musées de la civilisation, 2014)
Narratology
(Routledge, Taylor & Francis Group, 2014)
This essay provides an overview of the different types of study that can be conducted when considering the narrative aspects of video game play. It contextualizes this research among the larger movements of narratology, ...
L’empire vidéoludique : comment les jeux vidéo ont conquis l’univers de Star Wars
(2006)
Il est difficile de discuter des développements intermédiaux de Star Wars sans évoquer la vision de l'instigateur de cet univers de science-fiction en constante expansion, George Lucas, qui a su mesuer l'importance qu'allait ...
Canada
(The MIT Press, 2015)
Action
(Routledge, 2014)
This essay describes two different phenomena: action games, understood as a genre of games in which the player’s sensori-motor skills prevail over his cognitive activity, and a general theory of action-taking in context ...