🔗 Permalink : https://doi.org/1866/27620
Music in the Apu trilogy
Thesis or Dissertation
2022-06 (degree granted: 2022-11-11)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
Musique (Composition)Abstract(s)
La trilogie d’Apu a été inspirée par quelques idées du néoréalisme italien, et les a développées pour créer une façon novatrice de faire du cinéma. Elle a vite fait date dans la culture bengali et a influencé des artistes du monde entier, de Scorsese à Saura en passant par les Beatles. Il se dégage de cette œuvre un tel humanisme qu'il est difficile d'y rester indifférent, et sa musique, écrite par Ravi Shankar, joue un rôle clé dans cette impression. Ce travail analyse la musique des trois films, scène par scène, et décrit comment l'image et la bande sonore travaillent de concert pour transmettre une large gamme d’émotions au spectateur. Pour le public occidental (qui est aussi, inévitablement, le point de vue de ce mémoire), la musique se démarque dès le premier visionnement, car elle emprunte des chemins inédits pour colorer les émotions et événements présents à l'écran. Cette étude décompose le travail monumental de Ray et Shankar pour mieux comprendre ces interactions. The Apu trilogy was inspired by some ideas from Italian neorealism and expanded them to create a genuinely new way of making films. It quickly became a landmark in Bengali culture and influenced artists all over the world, from Scorsese and Saura to The Beatles. Its humanism makes it unlikely for someone to be left indifferent after watching the trilogy and the music written by Ravi Shankar for it plays a key role in this. This work analyses the music of the three films, cue by cue, and describes how the scenes and soundtrack work together to convey a wide range of emotions to the viewer. To the Western audience (which is also inevitably the point of view through which this thesis is written), the music immediately stands out when watching these films for taking a very distinctive approach to the way it makes the viewer perceive the events happening on the screen. This study breaks down Ray and Shankar’s monumental work to figure out why that is the case.
Collections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.