Show item record

dc.contributor.advisorBernier, Nicolas
dc.contributor.authorLangevin-Tétrault, Alexis
dc.date.accessioned2021-02-17T15:38:39Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2021-02-17T15:38:39Z
dc.date.issued2020-12-11
dc.date.submitted2019-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/24860
dc.subjectperformancefr
dc.subjectélectroacoustiquefr
dc.subjectdispositif audiovisuelfr
dc.subjectcorporalitéfr
dc.subjectinterprétationfr
dc.subjectrisquefr
dc.subjectcollaborationfr
dc.subjectperformancefr
dc.subjectelectroacousticfr
dc.subjectaudiovisual devicefr
dc.subjectcorporalityfr
dc.subjectriskfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleCorporalité en performance électroacoustique : une approchefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Mus.fr
dcterms.abstractCe mémoire de maîtrise synthétise la démarche de recherche qui a mené à la création des œuvres audiovisuelles Interférences (String Network), DATANOISE et Pharmacologie, ainsi qu’à deux études de musique fixée. Ce texte propose une réflexion sur les possibilités d’utilisation des technologies numériques en temps réel, dans un contexte de performance électroacoustique. Il vise à développer des stratégies afin de pouvoir interpréter et incarner physiquement les musiques numériques. Les notions de risque, de collaboration et de symbolique en musique sont abordées. Ce mémoire défend la création de dispositifs audiovisuels spécifiques comme élément constituant de l’œuvre artistique. Il tend vers une corporalité de l’œuvre électroacoustique, par la recherche d’adéquation entre la nature des outils utilisés, l’attitude corporelle de l’interprète, la symbolique des éléments visibles, et le contenu de la composition musicale.fr
dcterms.abstractThis Master’s thesis summarizes the the research process that led to the creation of audiovisual works Interférences (String Network), DATANOISE and Pharmacologie, as well as two studies of fixed music. This text proposes a reflection on the possibilities of using digital technologies in real time, in a context of electroacoustic performance. It aims to develop strategies to perform and embody digital music. The notions of risk, collaboration and symbolism in music are discussed. This thesis defends the creation of specific audiovisual devices as constituent element of the artistic work. It tends towards a corporality of the electroacoustic work, by the search of adequacy between the nature of the tools used, the bodily attitude of the interpreter, the symbolism of the visible elements, and the content of the musical composition.fr
dcterms.descriptionMémoire en recherche-créationfr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail
Video
Video
Video
Audio
Audio
Video
Audio
Video

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.