Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/23779

Le documentaire collaboratif : enjeux et pratiques artistiques sous l’angle des dynamiques autochtones-allochtones

Thesis or Dissertation
Video
St-LouisLamoureux_Ariel_2019_creation_1.mp4 (1.005Gb)
St-LouisLamoureux_Ariel_2019_memoire.pdf (7.800Mb)
Under embargo until: 2022-03-25
🔓 Request copy
2019-08 (degree granted: 2020-03-25)
Author(s)
St-Louis Lamoureux, Ariel
Advisor(s)
Froger, Marion
Level
Master's
Discipline
Cinéma
Keywords
  • Collaboration
  • Cinéma documentaire
  • Relation de pouvoir
  • Processus créatif
  • Autochtone
  • Allochtone
  • Canada
  • Mexique
  • Mexico
  • Documentary film
  • Power relation
  • Creative process
  • Indigenous
  • Non-Indigenous
  • Communications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)
Abstract(s)
Ce mémoire de recherche et création propose une étude théorique et artistique des démarches collaboratives en cinéma documentaire. Les enjeux contemporains de la représentation de l’Autre poussent les artistes documentaires à développer des méthodologies innovantes où les relations de pouvoir entre filmeur.euse–filmant–filmé.e sont reconceptualisées. Les volets théorique et créatif de ce mémoire réfléchissent ces enjeux sous l’angle des dynamiques autochtones-allochtones au Mexique et au Canada. Le premier chapitre se penche sur les relations de pouvoirs coloniales ancrées dans nos sociétés contemporaines et perpétuées dans l’exercice documentaire. L’approche collaborative se présente alors comme une option empruntée par plusieurs artistes, dont Roberto Olivares Ruiz et Iphigénie Marcoux-Fortier. Le chapitre deux se consacre ainsi à l’analyse de leur travail. Les considérations éthiques et pratiques étudiées ont servi au développement du court-métrage Segunda Piel; le chapitre trois expose donc les caractéristiques de la collaboration et du processus créatif qui ont été menées. Enfin, le mémoire conclut en évaluant les limites et les réussites de l’approche documentaire collaborative au niveau du processus créatif et des relations de pouvoirs qui s’y trouvent.
 
This research-creation master’s thesis proposes a theoretical and artistic study of collaborative approaches in documentary film. Contemporary issues of the representation of the Other push documentary artists to develop innovative methodologies where power relations between filmmaker—filming equipment—filmed are reconceptualized. The theoretical and creative components of this thesis consider these issues from the perspective of indigenous—non-indigenous dynamics in Mexico and Canada. The first chapter examines the colonial relationships of powers rooted in our contemporary societies and perpetuated in the documentary exercise. The collaborative approach is presented as an option borrowed by several artists, including Roberto Olivares Ruiz and Iphigénie Marcoux-Fortier. Chapter two is devoted to analyzing their work. The ethical and practical considerations studied served the development of the short film Segunda Piel; therefore, chapter three outlines the characteristics of the collaboration and the creative process that have been carried out. Finally, the thesis concludes by measuring the limits and successes of the collaborative documentary approach in regard to the creative process and inherent power relations.
Note(s)
Mémoire en recherche-création
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17174]
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires [419]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS