Développement d’une plateforme numérique pour l’apprentissage de la guitare
Thesis or Dissertation
2018-11 (degree granted: 2019-06-07)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
MusiqueKeywords
- pédagogie musicale
- musicologie
- informatique
- notation musicale
- TIC
- guitare
- tablature
- partition augmentée
- geste musical
- interface graphique
- musical pedagogy
- musicology
- computer science
- musical notation
- ICT
- guitar
- tablature
- augmented score
- musical gesture
- graphic interface
- Communications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)
Abstract(s)
Situé dans le domaine de l’informatique musicale, ce projet de maîtrise en musique est centré
sur le développement d’une plateforme web pour l’apprentissage de la guitare, permettant
d’exploiter un mode de notation spécialement adapté à l’instrument, qui inclut les multiples
aspects du jeu et de l’interprétation (tablature, doigtés, fonctions harmoniques, etc.) et vise
à mettre en lumière les relations qui existent entre différentes facettes de la musique, les
paramètres sonores et ceux du geste instrumental.
En collaboration avec le guitariste et pédagogue qui a mis au point cette notation multi-
modale, l’objectif de ce mémoire a été de trouver une solution informatique adaptée pour
rendre accessible cette notation dans un contexte pédagogique et au sein d’une plateforme
numérique d’apprentissage qui repose sur les technologies modernes du Web.
En préalable à l’implémentation de la plateforme, a été effectuée une analyse des outils
existants –dans le domaine informatique pour l’apprentissage de la musique– des points de
vue technique et pédagogique.
Les fonctionnalités principales de la plateforme mise sur pied, dans son état actuel de déve-
loppement, comprennent l’accès à une collection de partitions sous forme numérique, une
interface graphique présentant les tablatures de façon dynamique, flexible et synchronisée
au rendu sonore, et ce, à un tempo ajustable par l’utilisateur. La plateforme offre aussi une
gamme d’outils pertinents pour l’apprentissage de la guitare (métronome, dictionnaire d’ac-
cords, etc.) et permet d’éditer et de partager rapidement des partitions dans la représentation
alternative du pédagogue. In the field of computer science applied to music, this project of master degree in music is
centered around the development of a Web platform to support guitar learning, allowing the
use of a notation specially adapted to the instrument, and that includes multiple aspects of
guitar playing, interpretation (tablature, fingering, harmonic functions, etc.) and which goal
is to highlight existing relations between different aspects of music, sound parameters, and
instrumental gestures.
In collaboration with the guitarist and teacher that created this multimodal notation, the goal
of this memoir was to find a suited solution, in the field of computer science, to make this
notation available in a pedagogical context and through a digital learning platform that relies
on modern web technologies.
Before the implementation of the platform, an analysis of existing tools –in the field of com-
puter science applied to musical learning– has been made from technical and pedagogical
points of view.
Main features of the platform, in the current state of development, include an access to a
collection of digital partitions, a graphical interface presenting tablatures in a dynamic and
flexible way, synchronised with audio rendering and which tempo is adjustable by the user.
The platform also offers a set of useful tools when it comes to guitar learning (metronome,
chord dictionary, etc.) and allows to edit and share scores quickly in the pedagogue’s alter-
native notation.
Collections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.