Témoins de l'horreur, images de terreur : pour un portrait du sujet actuel
Thesis or Dissertation
2018-11 (degree granted: 2019-03-13)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
CommunicationKeywords
- actualité
- modernité
- hypermodernité
- éthique
- ontologie
- photographie
- amateurisme
- témoin
- vérité
- numérique
- téléphone intelligent
- instantanéité
- existence
- terrorisme
- terreur
- altérité
- mort
- brutalité
- atrocité
- fin
- vulnérabilité
- précarité
- humain
- actuality
- modernity
- hypermodernity
- ethics
- ontology
- photography
- amateurism
- witness
- truth
- digital
- smartphone
- instantaneity
- terrorism
- terror
- alterity
- death
- brutality
- atrocity
- end
- vulnerability
- precarity
- humanness
- Communications and the Arts - Mass Communications / Communications et les arts - Communications (UMI : 0708)
Abstract(s)
Le présent mémoire s’intéresse au phénomène de captation, diffusion et réception de vidéos personnelles émotives, créées à l’aide d’un appareil numérique portatif, tel un téléphone intelligent, lors d’attentats terroristes en sols occidentaux. Pensant ce phénomène comme avant tout actuel, le mémoire s’affaire à définir les principales caractéristiques de celui-ci de manière à comprendre les possibles besoins et désirs qui se cachent derrière, de comprendre son contexte d’émergence et son ancrage dans le présent occidental et dans le sujet qui habite celui-ci. Cette analyse en vient alors à construire, sous une posture épistémologique que j’appellerai hypermoderne, une ontologie dite « faible » du sujet occidental actuel en lui-même : un sujet idéal qui se voit imaginé à travers le phénomène et ses caractéristiques, un sujet imaginaire qui serait à la fois captateur et spectateur des images. S’ancrant dans la pensée de Charles Taylor et dans sa théorisation de l’Occident moderne, de ses fondements et de ses idéaux, dont l’idéal de la civilisation est, ici, posé au centre, l’analyse construit ainsi à la fois le portrait de ce phénomène et le portrait du sujet qui se cacherait derrière : un portrait qui s’ancre dans une image spécifique, dans le téléphone intelligent et sa technologie, dans la terreur et le terrorisme, dans la mort et l’atrocité ; un portrait qui relève d’une conception distincte de quatre notions fondamentales de la vie, c’est-à-dire la vérité, l’être, l’Autre et la finalité. The present Master’s thesis explores the phenomenon of capturing, distributing and viewing personal and emotional videos, created with a portable digital apparatus, such as a Smartphone, during terrorist attacks in the Western world. Thinking this phenomenon as, above all, “actual”, the thesis examines what, I believe, are its main characteristics, in order to understand and analyze the possible needs and desires behind it, its context of emergence, and its anchorage in the present of the West and in the subject who inhabits it. Based on an epistemology that I would call “hypermodern,” the analysis explores the fabrication of a “weak” ontology of the actual Western subject: an ideal subject who is imagined through the phenomenon and its characteristics, an imaginary subject at once capturer and viewer of the image. Anchored in the theory of philosopher Charles Taylor, in his conceptualization of the Modern Western world, in its sources and ideals, whose ideal of civilization is here put at the center, the current thesis then develops a portrait of the phenomenon at the same time as a portrait of the subject who could hide behind it. It builds a portrait of the phenomenon tied to a particular image, to the Smartphone and its technology, to terror and terrorism, and to atrocity and death. It builds a portrait of a subject tied to a distinct conception of four fundamental notions of human life, namely truth, existence, the Other, and finality.
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.