Show item record

dc.contributor.advisorPidduck, Julianne
dc.contributor.authorBergeron, Catherine
dc.date.accessioned2019-05-24T19:02:42Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2019-05-24T19:02:42Z
dc.date.issued2019-03-13
dc.date.submitted2018-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/21954
dc.subjectactualitéfr
dc.subjectmodernitéfr
dc.subjecthypermodernitéfr
dc.subjectéthiquefr
dc.subjectontologiefr
dc.subjectphotographiefr
dc.subjectamateurismefr
dc.subjecttémoinfr
dc.subjectvéritéfr
dc.subjectnumériquefr
dc.subjecttéléphone intelligentfr
dc.subjectinstantanéitéfr
dc.subjectexistencefr
dc.subjectterrorismefr
dc.subjectterreurfr
dc.subjectaltéritéfr
dc.subjectmortfr
dc.subjectbrutalitéfr
dc.subjectatrocitéfr
dc.subjectfinfr
dc.subjectvulnérabilitéfr
dc.subjectprécaritéfr
dc.subjecthumainfr
dc.subjectactualityfr
dc.subjectmodernityfr
dc.subjecthypermodernityfr
dc.subjectethicsfr
dc.subjectontologyfr
dc.subjectphotographyfr
dc.subjectamateurismfr
dc.subjectwitnessfr
dc.subjecttruthfr
dc.subjectdigitalfr
dc.subjectsmartphonefr
dc.subjectinstantaneityfr
dc.subjectterrorismfr
dc.subjectterrorfr
dc.subjectalterityfr
dc.subjectdeathfr
dc.subjectbrutalityfr
dc.subjectatrocityfr
dc.subjectendfr
dc.subjectvulnerabilityfr
dc.subjectprecarityfr
dc.subjecthumannessfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Mass Communications / Communications et les arts - Communications (UMI : 0708)fr
dc.titleTémoins de l'horreur, images de terreur : pour un portrait du sujet actuelfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCommunicationfr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Sc.fr
dcterms.abstractLe présent mémoire s’intéresse au phénomène de captation, diffusion et réception de vidéos personnelles émotives, créées à l’aide d’un appareil numérique portatif, tel un téléphone intelligent, lors d’attentats terroristes en sols occidentaux. Pensant ce phénomène comme avant tout actuel, le mémoire s’affaire à définir les principales caractéristiques de celui-ci de manière à comprendre les possibles besoins et désirs qui se cachent derrière, de comprendre son contexte d’émergence et son ancrage dans le présent occidental et dans le sujet qui habite celui-ci. Cette analyse en vient alors à construire, sous une posture épistémologique que j’appellerai hypermoderne, une ontologie dite « faible » du sujet occidental actuel en lui-même : un sujet idéal qui se voit imaginé à travers le phénomène et ses caractéristiques, un sujet imaginaire qui serait à la fois captateur et spectateur des images. S’ancrant dans la pensée de Charles Taylor et dans sa théorisation de l’Occident moderne, de ses fondements et de ses idéaux, dont l’idéal de la civilisation est, ici, posé au centre, l’analyse construit ainsi à la fois le portrait de ce phénomène et le portrait du sujet qui se cacherait derrière : un portrait qui s’ancre dans une image spécifique, dans le téléphone intelligent et sa technologie, dans la terreur et le terrorisme, dans la mort et l’atrocité ; un portrait qui relève d’une conception distincte de quatre notions fondamentales de la vie, c’est-à-dire la vérité, l’être, l’Autre et la finalité.fr
dcterms.abstractThe present Master’s thesis explores the phenomenon of capturing, distributing and viewing personal and emotional videos, created with a portable digital apparatus, such as a Smartphone, during terrorist attacks in the Western world. Thinking this phenomenon as, above all, “actual”, the thesis examines what, I believe, are its main characteristics, in order to understand and analyze the possible needs and desires behind it, its context of emergence, and its anchorage in the present of the West and in the subject who inhabits it. Based on an epistemology that I would call “hypermodern,” the analysis explores the fabrication of a “weak” ontology of the actual Western subject: an ideal subject who is imagined through the phenomenon and its characteristics, an imaginary subject at once capturer and viewer of the image. Anchored in the theory of philosopher Charles Taylor, in his conceptualization of the Modern Western world, in its sources and ideals, whose ideal of civilization is here put at the center, the current thesis then develops a portrait of the phenomenon at the same time as a portrait of the subject who could hide behind it. It builds a portrait of the phenomenon tied to a particular image, to the Smartphone and its technology, to terror and terrorism, and to atrocity and death. It builds a portrait of a subject tied to a distinct conception of four fundamental notions of human life, namely truth, existence, the Other, and finality.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.