Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté de musique
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté de musique
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/21872

Conte musical d’après le conte des frères Grimm "Les enfants couleur d’or" et création de bandes sonores de films

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Hamelin_Tomala_Stephanie_2017_memoire.pdf (11.45Mb)
Hamelin_Tomala_Stephanie_2017_LaCigaleEtLaFourmi_audio.wav (60.50Mb)
Hamelin_Tomala_Stephanie_2017_AuCoeurDeLaForet_Cordes_audio.wav (57.71Mb)
Hamelin_Tomala_Stephanie_2017_AuCoeurDeLaForet_Orchestre_audio.wav (102.6Mb)
Hamelin_Tomala_Stephanie_2017_WithAthousandEyes_audio.wav (241.0Mb)
Hamelin_Tomala_Stephanie_2017_WithAthousandEyes_video.mp4 (179.0Mb)
Hamelin_Tomala_Stephanie_2017_Ora_audio.mp3 (73.17Mb)
Hamelin_Tomala_Stephanie_2017_MonsterBox_audio.wav (136.1Mb)
2017-08 (degree granted: 2019-05-03)
Author(s)
Hamelin Tomala, Stéphanie
Advisor(s)
Gougeon, Denis
Level
Master's
Discipline
Musique (Composition)
Keywords
  • Conte musical
  • musique à l’image
  • interdisciplinarité
  • livret d’opéra
  • composition
  • musical tale
  • film music
  • interdisciplinarity
  • opera booklet
  • composition
  • Communications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)
Abstract(s)
Ce mémoire trace le portrait de ma démarche artistique en tant que compositrice lors de ma maîtrise. La première partie de ma recherche pour ce mémoire consistait à composer un conte musical qui emploie diverses techniques d’écriture de la musique contemporaine et qui est destiné à un public familial. J’ai travaillé en collaboration avec l’écrivaine québécoise Anne Tremblay qui a adapté le récit des frères Grimm Les enfants couleur d’or pour ensuite créer une œuvre musicale que j’ai intitulée Ora. La seconde partie de ma recherche consistait à explorer les rapports entre la musique et l’image et son impact sur ma musique en général. Je présente donc cinq chapitres. Le premier chapitre est une mise en contexte historique des opéras, opérettes et contes musicaux qui ont inspiré ma démarche artistique. Les deuxièmes et troisièmes chapitres sont une analyse sélective des œuvres La cigale et la fourmi et Au cœur de la forêt. Ce sont deux pièces qui m’ont aidé dans l’écriture du conte musical. Le quatrième chapitre explique ma démarche compositionnelle dans la création d’Ora. Finalement, le cinquième chapitre décrit les procédés de création utilisés dans mes œuvres pour les films With a thousand eyes et Monster Box.
 
This master’s thesis details my artistic approach as a composer. The first part of my research for this dissertation consisted of composing a musical tale targetting a family audience using various techniques when it comes to writting contemporary music. I collaborated with Quebec writer Anne Tremblay who adapted a story written by the Grimm Brothers entitled Les enfants couleur d’or from which I created a musical work that I entitled Ora. The second part of my research consisted in exploring the relationship between music and image, and its impact on my music in general. Thus, this thesis contains five chapters. The first chapter exposes the historical context of the operas, operettas and musical tales that inspired my artistic approach. The second and third chapters are a selective analysis of the works La cigale et la fourmi and Au cœur de la forêt. These are two pieces that helped me in the writing of the musical tale. The fourth chapter explains my compositional approach in the creation of Ora. Finally, the fifth chapter describes the creative processes used in my music for the films With a Thousand Eyes and Monster Box.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17175]
  • Faculté de musique – Thèses et mémoires [197]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS