Relativement à l'abstraction ainsi qu'à la génération d'éléments et de concepts extra-musicaux en composition
Thesis or Dissertation
2018-04 (degree granted: 2018-11-23)
Author(s)
Advisor(s)
Level
Master'sDiscipline
Musique (Composition)Abstract(s)
Le présent document est une analyse approfondie du travail compositionnel que j'ai pu effectuer lors de mes deux années à la maîtrise en composition instrumentale. Une première œuvre pour grand ensemble instrumental ainsi qu'une deuxième pour formation instrumentale incluant la voix y sont analysées. Les thématiques traitées sont, de façon dichotomique, cartésiennes et ésotériques.
Les détails techniques concernant l'harmonie, le contrepoint et l'orchestration y sont abordés. L'analyse met cependant l'accent sur la genèse des idées et leurs manifestations musicales par le biais de construction conceptuelles. Je souhaite ainsi partager avec le lecteur mon processus créatif. J'espère, de cette façon, que le lecteur saura identifier des constantes sur lesquelles se construit mon langage musical. This document is a detailed analysis of the compositional work that I have done during my Master in Instrumental Composition. A first work for large ensemble and a second one for an instrumental formation including voices are being discussed in the present document. The ideas of the following works are, dichotomically, cartesian and esoteric. The analysis includes comments regarding harmony, counterpoint and orchestration. Though, the main focus of the exegesis is being put on the genesis of the ideas and their musical manifestations through conceptual constructions. I wish to share with the reader my creative process. That way, I hope that the reader will identify compositional constants on which my musical language is being constructed.
Note(s)
Mémoire en recherche-créationCollections
This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.