Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/21276

D'artiste à exposant

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Goulet_Letarte_Felipe_2018_memoire.pdf (67.00Mb)
2018-03 (degree granted: 2018-10-18)
Author(s)
Goulet Letarte, Félipe
Advisor(s)
Lamoureux, Johanne
Level
Master's
Discipline
Histoire de l'art
Keywords
  • Art contemporain
  • Expositions
  • Commissaires
  • Statuts des artistes
  • Exposant
  • Contemporary art
  • Exhibitions
  • Curators
  • Artist status
  • Exhibitor
  • Communications and the Arts - Art History / Communications et les arts - Histoire de l’art (UMI : 0377)
Abstract(s)
Cet exercice se penche sur l’insertion de participants non-artistes dans la sélection de la Documenta 13 (2012) et de l’exposition thématique de la 55e Biennale de Venise, Le Palais encyclopédique (2013). À travers une démarche inductive, il expose les conditions de possibilités ainsi que les conditions de réception de ce phénomène. À partir d’un recensement des participants non-artistes de ces deux expositions, le mémoire définit cinq catégories permettant de les classer : les « objets sans-signatures », les « scientifiques », « membres non-artistes du réseau », « artistes hors réseaux » et les « artistes non visuels »). Le thème du statut d’artiste se présente ensuite comme un nœud sémantique qui sera défait par une lecture sociohistorique et historiographique des statuts d’artistes. Nous proposons, dans la foulée, le recours à la notion d’exposant pour désigner plus précisément les éléments de l’ensemble désormais hétérogène que forment les invités de ces grandes foires d’art. Le terme d’exposant apparait comme le plus utile et plus précis pour discuter la sélection des deux expositions. Une analyse des propos des commissaires et des catalogues révèle l’influence des approches visuelles et culturelles (visual studies et cultural studies), qui s’avèrent finalement les conditions de possibilité les plus déterminantes de l’insertion de ces exposants non-artistes dans la Documenta et dans la Biennale de Venise. L’analyse de la réception critique des expositions de Carolyn Christov-Bakargiev et de Massimiliano Gioni éclaire encore une autre facette des sélections hybrides d’exposants artistes et non-artistes dans l’exposition d’art aujourd’hui. Elle nous permet, in fine, de mieux comprendre que, loin de simplement rejouer la guerre de concurrence auctoriale entre les commissaires et les artistes qui s’était établie depuis 1972 autour de la Documenta 5, l’inclusion récente, dans l’exposition d’art d’exposants divers renvoie aussi au nouveau statut de l’objet que diverses théories contemporaines (Mitchell 1984 ; Latour 1994, 2006 ; Elkins 1999 ; Brown 2001) envisagent désormais comme un acteur, un protagoniste doté d’agentivité.
 
This thesis discusses the inclusion of non-artist participants in the selection of Documenta 13 (2012) and in the curated thematic exhibition of the 55th Venice Biennial (2013). Through an inductive approach, it reveals the conditions of possibility and the condition of reception of this phenomenon. Listing the non artists included in the exhibitions we selected for this dissertation, we begin by defining five categories of non-artist : « unsigned objects,» « scientists ,» « non-artist members of the network ,» « outsider artists » and « non-visual artists .» Following this exercise, the artist status presents itself as a semantic knot which is addressed from a sociohistorical and a historiographical point of view. We propound in the process the notion of « exhibitor » to designate more precisely the status of the heterogenous elements henceforth included in the selection of those humongous art fairs. An analysis of the curators’ writings about the exhibitions reveals the influence of visual and cultural studies, which finally appear as the most determinant condition of the possibility for the presence of non-artist exhibitors in those editions of Documenta and Venice Biennial. We then survey these exhibitions’ crititical reception to bring to light if and how these hybrid selections are perceived and received by the press coverage. That is, in fine, it makes us understand how, far from simply reenacting the debate over auctoriality between artists and curators initiated in 1972 around Documenta 5, the recent inclusion of various types of exhibitors in art exhibitions reflects as well the new status given to objects by different contemporary theories (Mitchell 1984 ; Latour 1994, 2006 ; Elkins ; 1999, Brown 2001) that conceive it as an actor, a protagonist endowed with agency.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [16669]
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires [398]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS