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Development of a tool to screen risk of literacy delays in French-speaking children: PHOPHLO

dc.contributor.authorRvachew, Susan
dc.contributor.authorRoyle, Phaedra
dc.contributor.authorGonnerman, Laura M.
dc.contributor.authorStanké, Brigitte
dc.contributor.authorMarquis, Alexandra
dc.contributor.authorHerbay, Alexandre
dc.date.accessioned2018-04-04T19:09:04Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2018-04-04T19:09:04Z
dc.date.issued2017-12
dc.identifier.urihttp://cjslpa.ca/files/2017_CJSLPA_Vol_41/No_03/CJSLPA_Vol_41_No_3_2017_Rvachew_et_al_321-340.pdf
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19909
dc.publisherOrthophonie et Audiologie Canadafr
dc.subjectLiteracyfr
dc.subjectSpellingfr
dc.subjectOralfr
dc.subjectScreeningfr
dc.subjectSpeechfr
dc.subjectPerceptionfr
dc.subjectPhonologicalfr
dc.subjectAwarenessfr
dc.subjectMorphologyfr
dc.subjectLanguagefr
dc.titleDevelopment of a tool to screen risk of literacy delays in French-speaking children: PHOPHLOfr
dc.typeArticlefr
dc.contributor.affiliationUniversité de Montréal. Faculté de médecine. École d'orthophonie et d'audiologiefr
UdeM.statutProfesseur(e) / Professorfr
dcterms.abstractLiteracy is crucial for success, both professionally and personally. Oral language skills are closely related to literacy development in children. When a child has weak oral language skills, they will have difficulty achieving reading and writing competencies within the expected time frame. In this paper, we present results from a longitudinal and cross-sectional study of the relationship between oral language skills in pre-literate children, and one aspect of their literacy skills in early elementary school—specifically, spelling. The study was conducted with French-speaking children and French-language learners from Quebec, a population that has been understudied in this area. We developed a predictive tool that will allow teachers and other professionals to assess oral language skills in young children and to predict those children at risk for literacy difficulties. Specifically, we screened children’s speech perception, speech production, phonological awareness, and morphology production abilities at entry to first grade and predicted spelling skills at the end of second grade. The screening tool that we developed proved to have a sensitivity of 71% and a specificity of 93% as a screen for poor spelling abilities.fr
dcterms.abstractLa littératie est un élément crucial du succès à la fois professionnel et personnel. Les habiletés de langage oral sont intimement liées au développement de la littératie chez les enfants. En effet, lorsqu’un enfant a de faibles habiletés de langage oral, il aura plus de difficulté à développer ses habiletés de lecture et d’écriture dans les délais prévus. Nous présentons les résultats d’une étude longitudinale et transversale qui explore les liens entre les habiletés de langage oral chez des enfants n’ayant pas appris à lire ou à écrire et leurs habiletés de littératie au premier cycle du primaire. Cette étude a été menée auprès d’enfants franco-québécois natifs et non natifs, une population peu étudiée dans ce domaine. Nous avons créé un outil prédictif qui permettra aux enseignants et autres professionnels d’évaluer les habiletés de langage oral des enfants et de prédire ceux qui sont à risque de présenter des difficultés de littératie. Plus spécifiquement, nous avons évalué les habiletés de perception et de production de la parole, de conscience phonologique et de production morphologique d’enfants débutant leur première année du primaire. Nous avons prédit leurs habiletés d’orthographe à la fin de leur deuxième année (fin du premier cycle du primaire). L’outil développé a démontré une sensibilité de 71% et une spécificité de 93% pour dépister les faibles habiletés d’orthographe.fr
dcterms.alternativeDéveloppement d’un outil pour le dépistage du risque de retards dans l’alphabétisation chez les enfants francophones : PHOPHLOfr
dcterms.isPartOfurn:ISSN:1913-2018
dcterms.languageengfr
UdeM.VersionRioxxVersion publiée / Version of Recordfr
oaire.citationTitleCanadian journal of speech language pathology and audiology = Revue canadienne d'orthophonie et d'audiologie
oaire.citationVolume41
oaire.citationIssue3
oaire.citationStartPage321
oaire.citationEndPage340


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