Show item record

dc.contributor.advisorGougeon, Denis
dc.contributor.authorGhikadis, Jason Milan
dc.date.accessioned2017-11-02T18:50:15Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-11-02T18:50:15Z
dc.date.issued2017-04-28
dc.date.submitted2016-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19568
dc.subjectMusiquefr
dc.subjectFolkloriquefr
dc.subjectInterdisciplinaritéfr
dc.subjectTextefr
dc.subjectPoésiefr
dc.subjectArts visuelsfr
dc.subjectCompositionfr
dc.subjectHumanismefr
dc.subjectGraphismefr
dc.subjectFolkloric musicfr
dc.subjectInterdisciplinarityfr
dc.subjectAccessibilityfr
dc.subjectCommunicationfr
dc.subjectTextfr
dc.subjectPoetryfr
dc.subjectVisual artsfr
dc.subjectHumanismfr
dc.subjectGraphic designfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleUne approche interdisciplinaire en composition musicale : dialogues et inspirations entre musique folklorique, textualité et arts visuelsfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Mus.fr
dcterms.abstractCe mémoire décrit une approche interdisciplinaire transposée à la composition musicale, s’appuyant sur le texte et les arts visuels, en passant par des principes humanistes. L’interdisciplinarité artistique est élaborée dans trois sections : premièrement, les arts visuels comme guide sonore explore les liens théoriques, esthétiques et philosophiques entre la musique et les arts visuels. Deuxièmement, la textualité à l’œuvre musicale élabore l’importance des mots et du langage comme guides aidant le compositeur et l’auditeur dans l’expérience musicale. Troisièmement, musique inclusive examine la musique folklorique et d’autres techniques de composition musicale avec l’intention de communiquer et de transmettre un message précis à l’auditeur. Ces trois idées sont ensuite appliquées dans une analyse détaillée de mes compositions musicales écrites dans le cadre de la maîtrise sous la supervision de Denis Gougeon.fr
dcterms.abstractThis memoire describes an interdisciplinary approach to musical composition using text and visual arts based on the principles of humanism. Artistic interdisciplinarity is elaborated in three sections: Firstly, Visual Arts as a Sonic Guide explores the theoretical, esthetic, and philosophical connections between music and visual arts. Secondly, The Textuality of the Musical Work elaborates the importance of words and language to lead the composer and the listener within the musical experience. Thirdly, Inclusive Music examines folkloric music and other compositional techniques that possess the intention of communicating and transmitting a specific message to the listener. These three ideas are then applied in a detailed analysis of my musical compositions written during the frame of my master’s under the supervision of Denis Gougeon.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail
Audio
Audio
Video
Audio

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.