Show item record

dc.contributor.advisorRaynauld, Isabelle
dc.contributor.advisorFroger, Marion
dc.contributor.authorTafani, Florent
dc.date.accessioned2017-08-24T19:51:33Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-08-24T19:51:33Z
dc.date.issued2017-07-12
dc.date.submitted2017-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/19106
dc.subjectTerreurfr
dc.subjectTerrorismefr
dc.subjectMédiasfr
dc.subjectÉmotionfr
dc.subjectAlgorithmefr
dc.subjectPropagandefr
dc.subjectDaechfr
dc.subjectTerrorfr
dc.subjectTerrorismfr
dc.subjectMediasfr
dc.subjectEmotionfr
dc.subjectAlgorithmfr
dc.subjectPropagandafr
dc.subjectDaeshfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)fr
dc.titleAffects, médias, terrorismefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineCinémafr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractDans ce mémoire, il sera question d’analyser l’affect du spectateur qui assiste, de plus en plus aujourd’hui, à un spectacle de la terreur et du terrorisme sans cesse mis en scène sur internet avant d’être relayé par les autres médiums (journaux, chaîne infos, internet, réseaux sociaux). Pour mener à bien cette réflexion, il sera pertinent d’analyser les méthodes de diffusion des vidéos terroristes de n’importe quelle forme au sein de ces collectifs (propagande internet, amateur, télévisuelle) et d’expliquer comment elles s’imprègnent dans l’univers privatif et influent sur l’affect du spectateur qui réceptionne ces images. A partir de cette analyse, la discussion se resserrera sur le produit vidéo en lui-même, comment il faut le percevoir. Nous décortiquerons image, son et langage. La création, une mini-série télévisée dont nous écrirons seulement le pilote, aura un regard plus engagé et prendra position sur la société face aux extrémismes et au terrorisme, son implication et les conséquences de ses actes en se basant sur l’affect de plusieurs réseaux de personnages qui interviendront autour de la même intrigue. Voici son court résumé : « Alors qu'un pays européen voit son gouvernement passer à l'extrême droite, un collectif d'artistes, journalistes, politiques et citoyens se réunissent pour organiser une résistance souterraine dans le but de démasquer les véritables actions des nouveaux dirigeants. »fr
dcterms.abstractThe main objective of this dissertation will be to analyze the audience’s affect, who is today, witnessing the dread and terrorism, always shown on the internet, followed by the other mediums (TV channels, newspapers, cinema). To carry out this study, it will be necessary to analyze the terrorist’s video’s broadcast methods of all kind within these collective (internet propaganda, amateur, televisual) and therefore explain how they spread through this privative universe and rule the audience’s life (affect). From this study, the discussion will close in on the video itself, and how it has to be seen. We will meticulously analyze the image, sound and language. The creation consists on a mini-series which will only include the pilot. It will have a politically motivated meaning and will take a stance on our actual society facing extremism and terrorism, its part in it and the consequences of its actions. All of it will be seen from the affect of a character’s network, who will evolve around the same plot. Here is the pitch: “Now that a European country’s government has gone far right, a group of artists, reporters, politics and citizens will gather up to create an underground resistance in order to unmask the real actions on these new leaders.”fr
dcterms.descriptionMémoire en recherche-créationfr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.