Show item record

dc.contributor.advisorBelkin, Alan
dc.contributor.authorGermain-Berardi, Pascal
dc.date.accessioned2017-03-01T20:09:51Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2017-03-01T20:09:51Z
dc.date.issued2016-11-04
dc.date.submitted2016-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/16437
dc.subjectHarmoniefr
dc.subjectOrchestrationfr
dc.subjectContrepointfr
dc.subjectMotiffr
dc.subjectCellulefr
dc.subjectThèmefr
dc.subjectFormefr
dc.subjectÉcriturefr
dc.subjectDirectionfr
dc.subjectChoeurfr
dc.subjectHarmonyfr
dc.subjectCounterpointfr
dc.subjectCellfr
dc.subjectThemefr
dc.subjectFormfr
dc.subjectCraftingfr
dc.subjectConductingfr
dc.subjectChoirfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleComposition et direction, une démarche complémentairefr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Mus.fr
dcterms.abstractCe mémoire fait état de ma démarche de compositeur à l'intérieur d'un cadre plus large qui inclue une démarche de direction. Croyant que ces disciplines vont de pair, j'ai consacré ma maîtrise à composer du matériel pour orchestre et pour chœur, deux ensembles qui exigent la présence d'un chef. Je pouvais ainsi approfondir ma connaissance de ces « instruments » à l'intérieur du cadre rigoureux offert par la Faculté de Musique de l'Université de Montréal. Parallèlement, mes activités de chef ont aussi eu une influence sur ma compréhension de ces ensembles et donc sur mon écriture. Ce travail récapitule donc le matériel que j'ai écrit pour ces ensembles, prenant soin de souligner à la fois où mon expérience d'écriture grandie, et où mon expérience de chef impacte mes choix de composition.fr
dcterms.abstractThis work is about the composition part of a larger ambition that also includes conducting. Believing that those two disciplines are closely related, I took most of my time as a master's student composing for orchestra and for choir, two ensembles that require a conductor. This way I could deepen my understanding of those "instruments" with the help of rigorous teachers at Université de Montréal's music faculty. At the same time, my conducting activities also had an influence on my understanding of those ensembles therefore on my composition. This work goes through the material I wrote for those ensembles, pinpointing where I felt my experience as a composer was growing, and where my experience as a conductor influenced my composition choices.fr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.