Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des sciences de l'éducation
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/13115

Les sources de plaisir issues d’oeuvres d’art contemporain dans un contexte muséal

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Eick-de-Lima_Lisandra_2015_memoire.pdf (1.424Mb)
2015-02 (degree granted: 2015-10-14)
Author(s)
Eick de Lima, Lisandra
Advisor(s)
Émond, Anne-Marie
Level
Master's
Discipline
Sciences de l'éducation - Didactique
Keywords
  • Art contemporain
  • Plaisir
  • Grand public
  • Éducation muséale
  • Didactique muséale
  • Contemporary art
  • Pleasure
  • General public
  • Museum education
  • Museum didactic
  • Education - Art / Éducation - Art (UMI : 0273)
Abstract(s)
La mission éducative des musées auprès de la société en générale aujourd’hui est incontestable et les musées d’art contemporain sont des endroits importants de formation et de délectation. Cette recherche de maîtrise qui s’inscrit dans le cadre de la recherche Le grand public et l’art contemporain : du rejet au plaisir menée par A.M. Émond et C. Dufresne-Tassé de 2009 à 2014 identifie les sources de plaisir qui peuvent émerger chez les visiteurs de type grand public lors d’une visite à un musée d’art contemporain. Pour ce faire, nous avons analysé 30 discours de visiteurs de type grand public qui ont visité le Musée d’art contemporain de Montréal dans le cadre de la recherche d’Émond et de Dufresne-Tassé. La présente recherche de maîtrise privilégie l’approche qualitative, étant à la fois exploratoire, empirique et fondamentale. Nos résultats ont démontré l’existence de plaisirs qui émergent en fonction de trois grandes catégories (objet muséal, visiteur lui-même et impression générale) et qui se subdivisent en dix-huit sous-catégories. Nous avons décrit chacune de ces catégories et sous-catégories de plaisir à l’aide d’exemples extraits des discours des visiteurs. Cette recherche contribue à l’avancement des connaissances en fournissant aux musées d’art contemporain des indications sur la présence de diverses sources de plaisir dans l’appréciation des visiteurs lors de leur traitement de l’art contemporain. Ainsi, les secteurs éducatifs des musées pourront réinvestir ces résultats de recherche dans l’élaboration de stratégies éducatives muséales destinées à ce public non spécialiste.
 
Today, the educational role of museums in society as a whole is indisputable. Museums of contemporary art are important learning environments where a significant proportion of visitors can experience pleasure during their visit. Given the necessity of improving our understanding of this phenomenon, the present Master's level research has allowed us to identify, within the framework of the most recent research by A.M. Émond and C. Dufresne-Tassé entitled Le grand public et l’art contemporain: du rejet au plaisir, sources of pleasure which could emerge amongst visitors from the general public during a visit to the Montreal Museum of Contemporary Art. To do so, we analyzed 30 discourses of visitors from Émond and Dufresne-Tassé’s study. Our research favours the qualitative approach, being simultaneously exploratory, empirical and fundamental. Our results have demonstrated the existence of pleasures which emerge as a function of three broad categories (Museum Object, Visitors Themselves, General Impression) which can be subdivided into eighteen subcategories. We have described each of these categories and subcategories of pleasure with the aid of examples extracted from visitors' discourses. We believe that with our findings on the identification and importance of pleasure, educational sectors of art museums could benefit from our research in the development of educational strategies for a non-specialist public viewing contemporary art.
Collections
  • Faculté des sciences de l'éducation – Thèses et mémoires [609]
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17173]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS