Liens externes
  • Directories
  • Faculties
  • Libraries
  • Campus maps
  • Sites A to Z
  • My UdeM
    • Mon portail UdeM
    • My email
    • StudiUM
Dessin du pavillon Roger Gaudry/Sketch of Roger Gaudry Building
University Home pageUniversity Home pageUniversity Home page
Papyrus : Institutional Repository
Papyrus
Institutional Repository
Papyrus
    • français
    • English
  • English 
    • français
    • English
  • Login
  • English 
    • français
    • English
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
  •   Home
  • Faculté des arts et des sciences
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

My Account

To submit an item or subscribe to email alerts.
Login
New user?

Browse

All of PapyrusCommunities and CollectionsTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles indexThis CollectionTitlesIssue DatesAuthorsAdvisorsSubjectsDisciplinesAffiliationTitles index

Statistics

View Usage Statistics
Show metadata
Permalink: http://hdl.handle.net/1866/12568

L'éducation morale des spectateurs face à l'image dans le cinéma de Michael Haneke

Thesis or Dissertation
Thumbnail
Levesque_Marc-Antoine_2014_memoire.pdf (3.923Mb)
2015-08 (degree granted: 2015-09-23)
Author(s)
Lévesque, Marc-Antoine
Advisor(s)
Froger, Marion
Level
Master's
Discipline
Études cinématographiques
Keywords
  • cinéma
  • médium
  • spectateur
  • amateur
  • viewer
  • Communications and the Arts - Cinema / Communications et les arts - Cinéma (UMI : 0900)
Abstract(s)
Michael Haneke est reconnu pour la froideur de sa mise en scène depuis ses premiers films. Le cinéaste a mis en scène plusieurs personnages dans des situations violentes, personnages entourés de média. Le présent projet vise à identifier l’évolution de la démarche du cinéaste dans la représentation des média au sein de ses œuvres. Pour ce faire, j’ai déterminé trois phases dans sa filmographie. À l’aide de trois cadres théoriques distincts, je préciserai ces trois étapes : l’observation, à l’aide des écrits de Marshall McLuhan ; son passage à l’acte, avec les théories d’interaction du microsociologue Erving Goffman et ; l’affirmation, une possible solution par l’accompagnement avec les écrits de Serge Tisseron et Marie-José Mondzain. Je tenterai de déterminer, par l’analyse des films de Michael Haneke, que ces différentes phases dans sa filmographie visent l’éducation morale des spectateurs face à l’image.
 
Michael Haneke is best known for his stark mise en scène, beginning with his earliest theatrical release. Onscreen, the filmmaker has depicted several characters in violent situations, whom are often in a densely mediatic environment. The following work seeks to identify the evolution of his artistic process concerning the presence of media in his cinematographic universe; to this effect, I have identified three distinct phases in his filmography. Using a different theoretical framework for each one, I will attempt to outline and define all three periods, namely: observation, with the writings of Marshall McLuhan; action, with Erving Goffman’s works on interaction and; assertion, a possible answer to the issue of guiding the viewer in the act of watching images with the writings of Serge Tisseron and Marie-José Mondzain. I will demonstrate, through analyses of Haneke’s films, that these different phases within his filmography ultimately serve the director’s intent to morally educate the viewers.
Collections
  • Thèses et mémoires électroniques de l’Université de Montréal [17173]
  • Faculté des arts et des sciences – Département d'histoire de l'art et d'études cinématographiques - Thèses et mémoires [419]

DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS
 

 


DSpace software [version 5.8 XMLUI], copyright © 2002-2015  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Certificat SSL / SSL Certificate
les bibliothéques/UdeM
  • Emergency
  • Private life
  • Careers
  • My email
  • StudiUM
  • iTunes U
  • Contact us
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • University RSS