Show item record

dc.contributor.advisorNormandeau, Robert
dc.contributor.authorNéron Baribeau, Raphaël
dc.date.accessioned2015-10-23T19:38:19Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2015-10-23T19:38:19Z
dc.date.issued2015-05-12
dc.date.submitted2014-07
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/12403
dc.subjectcompositionfr
dc.subjectmultiphoniefr
dc.subjectspatialisationfr
dc.subjectélectroacoustiquefr
dc.subjectacousmatiquefr
dc.subjectVbapfr
dc.subjectHrtffr
dc.subjectambisoniefr
dc.subjectespacefr
dc.subjectspatializationfr
dc.subjectmulti-channelfr
dc.subjectelectroacousticfr
dc.subjectacousmaticfr
dc.subjectambisonicsfr
dc.subjectmusicfr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleMéthodes de spatialisation sonore et intégration dans le processus de compositionfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM. Mus.fr
dcterms.abstractL’espace est un élément peu exploré en musique. Méconnu des compositeurs, il n’est généralement pas pensé comme paramètre musical « composable ». Pourtant si la musique peut être perçue comme une organisation et une succession d’éléments dans le temps, pourquoi ne pourrait-elle pas l’être aussi dans l’espace? Ce travail se veut en quelque sorte un pont entre la recherche et la pratique, qui se construit par la synthèse de l’information que j’ai pu trouver sur chacune des quatre méthodes de spatialisation abordées ici. Dans un premier temps, je traiterai de leur développement, leur fonctionnement et des possibilités d’intégration de ces méthodes dans le processus de composition musicale, notamment en discutant les outils disponibles. Dans un second temps, les pièces Minimale Sédation et Fondations, toutes deux composées en octophonie seront discutées. J’expliquerai leurs processus de composition à travers les intentions, les techniques d’écriture et les outils qui ont menés à leurs créations.fr
dcterms.abstractSpace is a parameter of sound that is relatively unexplored in music. Misunderstood by composers, it is not generally thought of as "composable" musical parameter. Yet if music can be seen as an organization and a succession of elements in time, why could it not also be in space? This work is intended to somehow bridge the gap between research and practice, by synthesizing the information I could find on each of the four sound spatialization methods discussed here. As a first step, I will discuss their development, operation and integration capabilities in the process of musical composition, as well as the tools available. In a second step, the work Minimale Sédation and Foundations, both composed in eight channels will be discussed. I will explain their process of composition through intentions, writing techniques and tools that have led to their creations. Keywordsfr
dcterms.languagefrafr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.