Show item record

dc.contributor.advisorBowen, François
dc.contributor.authorVallerand, Jonathan
dc.date.accessioned2015-10-23T19:18:01Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2015-10-23T19:18:01Z
dc.date.issued2015-05-20
dc.date.submitted2014-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/12395
dc.subjectGiftedfr
dc.subjectClimatefr
dc.subjectUnderachieverfr
dc.subjectUnderachievementfr
dc.subjectSocioeducativefr
dc.subjectFamilyfr
dc.subjectMotivationfr
dc.subjectPerformancefr
dc.subjectPath analysisfr
dc.subjectSurdouéfr
dc.subjectClimatfr
dc.subjectSous-performantfr
dc.subjectSocioéducatiffr
dc.subjectFamillefr
dc.subjectAnalyse de pistesfr
dc.subject.otherEducation - Educational Psychology / Éducation - Psychologie pédagogique ou de l'éducation (UMI : 0525)fr
dc.titleStudy of the relationship between academic performance and socioeducative climates in gifted high school studentsfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineSciences de l'éducation - Psychopédagogiefr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelMaîtrise / Master'sfr
etd.degree.nameM.A.fr
dcterms.abstractIl est évalué qu’entre 15 et 40 % des élèves surdoués performent à des niveaux inférieurs à leur potentiel (Seeley, 1994). Récemment, plusieurs chercheurs se sont plongés dans ce phénomène en tentant de l’expliquer. Par contre, une seule équipe de recherche s’est attardé sur l’impact des climats socioéducatifs sur la performance des surdoués, alors que ce lien est bien existant chez les jeunes non-doués. Cette recherche vise à explorer la relation possible entre les climats socioéducatifs, l’environnement familial et la performance scolaire chez les jeunes surdoués, afin de combler ce manque dans la littérature. Afin d’atteindre cet objectif, un échantillon de 1 885 participants de 3e secondaire provenant de la base de donnée de l’évaluation du programme SIAA furent étudiés afin de créer un modèle présentant l’effet des environnements sur la performance des jeunes surdoués, médié par la motivation. Nos résultats suggèrent que l’impact des environnements socioéducatifs et familiaux sur la performance des jeunes surdoués est minime, bien qu’il soit majeur chez les jeunes non-doués.fr
dcterms.abstractIt is said that 15 to 40% of gifted students perform at levels below their potential (Seeley, 1994). In recent years, many researchers have looked into this phenomenon in an attempt to explain it. However, only one research team has looked into school climates for a part of the answer, while many researchers have found such a relationship amongst the non-gifted population. This study aims to look for a relationship between socioeducative climates, family environment and performance amongst gifted kids to fill this gap. In order to do this, a sample of 1,885 Grade 10 participants was taken from the previously created database of the evaluation of Quebec’s SIAA program, and a path analysis was conducted to create a model of the effect of environments on the performance of gifted youth, through the mediation of motivation. The findings suggest that the impact of socioeducative and family environment on the performance of gifted students is minimal.fr
dcterms.languageengfr


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.