Show item record

dc.contributor.advisorPanneton, Isabelle
dc.contributor.authorHron, Teresa (Terri)
dc.date.accessioned2015-10-20T18:36:20Z
dc.date.availableNO_RESTRICTIONfr
dc.date.available2015-10-20T18:36:20Z
dc.date.issued2015-10-07
dc.date.submitted2015-03
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/1866/12313
dc.subjectÉlectroacoustiquefr
dc.subjectCollaborationfr
dc.subjectTraductionfr
dc.subjectTranscriptionfr
dc.subjectPratiques d'interprétationfr
dc.subjectElectroacousticfr
dc.subjectCollaborationfr
dc.subjectTranslationfr
dc.subjectPerformance practicefr
dc.subject.otherCommunications and the Arts - Music / Communication et les arts - Musique (UMI : 0413)fr
dc.titleComposing idiomatically for specific performers : collaboration in the creation of electroacoustic musicfr
dc.typeThèse ou mémoire / Thesis or Dissertation
etd.degree.disciplineMusique (Composition)fr
etd.degree.grantorUniversité de Montréalfr
etd.degree.levelDoctorat / Doctoralfr
etd.degree.nameD. Mus.fr
dcterms.abstractCette thèse examine l'impact de la collaboration avec des instrumentistes particuliers sur la composition de quatre œuvres électroacoustiques. Assumant un rôle plus important que celui de consultant ou conseiller, les interprètes ont influencé les décisions de l'auteur / compositeur dans le cadre de multiples ateliers et d'enregistrements de ceux-ci. Cette thèse examine ainsi comment les outils médiatiques de la musique électroacoustique affectent et enrichissent les relations personnelles : ces outils favorisent la transcription et la traduction, qui à la fois soulignent et transforment la spécificité du son. Le dialogue de la collaboration permet par la suite non seulement une réconciliation plus facile entre les éléments médiatisés et directs dans une oeuvre, mais aussi l'ouverture de son potentiel d'interprétation. En se servant d'une méthodologie qui fait appel à une pratique d'auto-réflexion et récursivité, cette thèse explore des sujets tels que : l'analyse du style personnel dans un cadre linguistique; l'importance du contact physique dans la collaboration et sa traduction incomplète sur support; et les défis de la préservation de la musique électroacoustique pour média ou interprète particulier. Des exemples de la création collaborative de quatre œuvres, racontés de manière personnelle, sont tressés parmi le récit plus théorique de cette thèse, imitant le va-et-vient de la recherche-création.fr
dcterms.abstractThis dissertation examines the impact of collaboration with specific instrumental performers on the composition of four electroacoustic works. Acting as more than consultants or advisors, the performers influenced the author/composer's decision-making in multiple workshop situations and in the recordings of these meetings. This dissertation thus examines the ways in which the media tools of electroacoustic music affect and extend personal relationships: these tools encourage transcription and translation, activities that highlight and transform specificity. The dialogue of collaboration subsequently not only allows for an easier reconciliation between mediatized and live elements within a work, but also to an opening out of its interpretive potential. Using a methodology that involves recursive and self-reflexive practice, this dissertation explores topics such as: the analysis of personal style in the framework of language; the importance of eye-to-eye, physical contact in collaboration and its incomplete translation onto media; and the challenges of preserving performer- and media-specific electroacoustic music. Examples from the collaborative creation of four works, acting as personal accounts, are braided into the more theoretical narrative of this dissertation, reflecting mimetically the to and fro of research-creation.fr
dcterms.languageengfr


Files in this item

Thumbnail
File
File
File

This item appears in the following Collection(s)

Show item record

This document disseminated on Papyrus is the exclusive property of the copyright holders and is protected by the Copyright Act (R.S.C. 1985, c. C-42). It may be used for fair dealing and non-commercial purposes, for private study or research, criticism and review as provided by law. For any other use, written authorization from the copyright holders is required.